• بررسی میزان حاملگی ناخواسته و عوامل مرتبط با آن در زنان تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی شهرستان بوشهر در سال 1382

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 423
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: امروزه میزان حاملگی ناخواسته بعنوان یکی از شاخص های سلامتی جامعه بوده و موجب افزایش شیوع سقط غیرقانونی می شود که طبعاً عوارض خاص خود را خواهد داشت. همچنین مشخص گردیده که مادرانی که تولدهای ناخواسته دارند، دچار سطح بالائی از افسردگی هستند، اوقات فراغت کمتری را با کودک خود صرف می کنند و توجه کمتری به کودک خود دارند.

    مواد و روش ها: این مطالعه یک مطالعه توصیفی- تحلیلی است که بر روی 1000 زن مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی استان بوشهر انجام شد که از این تعداد 712 نفر مراجعه به مراکز شهری و 288 نفر مراجعه به مراکز روستائی می باشند. نمونه گیری بصورت تصادفی ساده از 9 مرکز بهداشتی درمانی شهر بوشهر و مرکز آموزشی درمانی بنت الهدی صورت گرفته است.

    نتایج: این پژوهش نشان داد که شیوع کلی حاملگی ناخواسته 24% (23.9% در مراکز شهری و 24.3% در مراکز روستایی) بوده و اکثریت افراد در گروه سنی بالای 35 سال (54%) و با تحصیلات ابتدایی و راهنمایی (به ترتیب 53.3% و 37.1%) و از نظر همسر، اکثر شوهران در گروه سنی بالای 35 سال (44.3%) و بی سواد یا با تحصیلات ابتدایی (به ترتیب 66.7% و 39.6%) بوده اند. شیوع این مشکل در زنان خانه دار و در همسران کارگران بیشتر بوده و بیشترین روش جلوگیری مورد استفاده در افراد با حاملگی ناخواسته به ترتیب روش منطقع (41%)، قرصهای پیشگیری (21.3%) و کاندوم (13.8%) بوده است.

    نتیجه گیری: شیوع حاملگی ناخواسته در استان بوشهر مشابه استانهای مختلف کشور است و در زنان با سن بالای 35 سال با سطح تحصیلات پایین بیشتر خود را نشان می دهد که هر چند این افراد از روشهای گوناگون جلوگیری نیز استفاده می کردند، لزوم آموزش مداوم بکارگیری این روش ها از سوی مراکز بهداشتی درمانی توصیه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها