• بررسی تأثیر ضد رگزایی پروتئین های استخراج شده از غضروف کوسه ماهی بر غشاء کوریوآلانتوئیک جنین جوجه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 1047
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه: از مدت ها پیش غضروف کوسه ماهی به عنوان یک ماده ضد رگزای طبیعی در طب سنتی مطرح بوده و جهت آن خواصی از جمله مهار چسبندگی، تکثیر، مهاجرت سلول های اندوتلیال و هضم و تجزیه ماتریکس خارج سلولی گزارش شده است. لذا به دلیل کاربرد درمانی وسیع آن در کنترل رگزایی، هدف تحقیق حاضر، بررسی خواص پروتئین های فعال و ضد رگزای مربوطه می باشد.

    مواد و روش ها: پروتئین های بافت غضروف در بافر استات سدیم 100 میلی مولار با ph=4.8 حاوی گوانیدین هیدروکلراید 4 مولار و در حضور مخلوطی از مهارکنندگان آنزیمی استخراج گردید. پس از کروماتوگرافی نمونه بر روی ستون های تعویض آنیون و کاتیون، پروتئین ها تفکیک و جهت ارزیابی رگزایی (شامل ضخامت و تعداد عروق، تعداد و شدت خمش شاخه های فرعی و رنگ غیر طبیعی غشاء) در مدل غشاء کوریوآلانتوئیک جنین تخم مرغ به کار گرفته شدند.

    یافته ها: بیشترین فعالیت ضد رگزایی در نمونه a1 استخراج شده از غضروف کوسه ماهی نسبت به گروه شاهد و نیز سایر گروه های مورد آزمایش مشاهده شد. بررسی محتوای پروتئینی نمونه فعال a1 بر روی ژل الکتروفورز، وجود پروتئین هایی با وزن مولکولی 16-14 کیلودالتون را نشان داد.

    نتیجه گیری: پروتئین هایی از غضروف کوسه ماهی خلیج فارس دارای اثرات ضدرگزایی می باشند. لذا با توجه به اهمیت و ضرورت تحقیق در زمینه درمان بیماری های ناشی از رگزایی، این پروتئین ها جهت انجام مطالعات مولکولی بیشتر و کاربرد و طراحی دارویی در درمان بیماری های ذیربط، می بایست مورد توجه قرار گیرند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها