• آگاهی، نگرش و عملکرد دندانپزشکان استان بوشهر در خصوص بیماری ایدز

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 501
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه: دندانپزشکان همواره در معرض خطر بالای عفونت منتقله از راه خون به علت تماس با خون و سایر معایعات بدن هستند. این مطالعه آگاهی، نگرش و عملکرد دندانپزشکان استان بوشهر را در خصوص بیماری ایدز بررسی می کند.

    مواد و روش ها: در یک مطالعه مقطعی طی سال 1386، سطح آگاهی، نگرش و عملکرد تمام دندانپزشکان استان بوشهر در خصوص بیماری ایدز با استفاده از پرسشنامه خودایفا مورد بررسی قرار گرفتند. پرسشنامه حاوی سؤالاتی در ارتباط با بیماران و درمان آنها (20 سؤال) و عملکرد آنها در رابطه با کنترل عفونت در مطب های دندانپزشکی (7 سؤال) بود.

    یافته ها: از مجموع 101 دندانپزشک شاغل در استان بوشهر، 77 دندانپزشک در مطالعه شرکت کردند. متوسط سن دندانپزشکان (6.15 انحراف معیار) 33.52 سال و میانگین سابقه فعالیت در حرفه دندانپزشکی آنان (5.24 انحراف معیار) 7.41 سال بود. به طور کلی سطح آگاهی دندانپزشکان در خصوص بیماری ایدز و راه های انتقال آن و نیز عملکرد آنان در ارتباط با رعایت اصول کنترل عفونت پائین بود و با خصوصیات دموگرافیک آنان ارتباطی نداشتند. اکثریت دندانپزشکان اعتقاد به وظیفه حرفه ای (92.1 درصد) و وظیفه اخلاقی (96.1 درصد) را در قبال درمان بیماران ایدزی دارا بودند. پوشیدن دستکش و ماسک در اکثریت آنها همیشه انجام می شد (به ترتیب 83.3 درصد و 89.7 درصد). شستشوی دست ها در 59.0 درصد موارد در قبل از معاینه و در 66.2 درصد بعد از معاینه بیماران صورت می گرفت. انجام درپوش گذاری سر سوزن شایع بوده (94.9 درصد) ولی تنها کمتر از 40.0 درصد آنان سر سوزن خود را بعد از استفاده خم می کردند.

    نتیجه گیری: بدلیل سطح پایین آگاهی دندانپزشکان در خصوص بیماری ایدز و راه های انتقال آن، برگزاری برنامه های آموزشی دراستان بوشهر و استفاده صحیح از اقدامات احتیاطی همه جانبه جهت جلوگیری از عفونت ها ضروری به نظر می رسد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها