• بررسی اثرات سیتوتوکسیک تولوالدواکسیم بر روی اسپرماتوژنز موش های نژاد balb/c نابالغ

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 575
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: تاثیر بعضی از اعضاء خانواده اکسیم ها بر کاهش تولید اسپرم و تخمک گزارش گردیده است. به دلیل مشابهت ساختاری تولوالدواکسیم با سایر اکسیم ها، تاثیر این ماده بر سیستم تولید مثل موش کوچک نژاد balb/c نابالغ بررسی شد تا در صورت کاهش تولید اسپرم، مقدمه ای برای تحقیقات آینده در مورد تولید داروی ضدباروری مردانه باشد.

    روش بررسی: در این مطالعه تجربی، تعداد 30 سر موش balb/c نابالغ نر پس از تعیین وزن به سه گروه شاهد، شم و تجربی تقسیم شدند. میزان ld50 در حد 350 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن تعیین شد. دوز زیرکشنده از ترکیب به میزان 175 میلی گرم بر کیلوگرم به صورت درون صفاقی به موش های نابالغ (30 روزه) گروه تجربی به مدت 5 هفته و هفته ای سه بار تزریق شد.

    یافته ها: کاهش معنی داری در پارامترهای مختلف، بین گروهای تجربی در مقایسه با گروه شاهد وجود داشت (p<0.05). این نتایج شامل کاهش در وزن بدن، کاهش تعداد اسپرماتوگونی های نوع b ,a، کاهش در تعداد اسپرماتوسیت ها و کاهش در تعداد اسپرم ها بود. در بعضی از نمونه ها، تعدادی از سلول های اسپرماتوژنیک بصورت کیست درآمده و تعدادی از سلول های نارس نیز درون لوله ها رها شده بود.

    نتیجه گیری: از این مطالعه نتیجه گیری می شود که تولوالدوکسیم بدون تاثیر بر میزان هورمون تستوسترون، شاخص های مختلف باروری را در موش های نژاد سوری کاهش می دهد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها