• مطالعه تجربی مرگ سلولی در بافت های لنفوئیدی جوجه های spf متعاقب عفونت با ویروس آنفلوآنزای مرغی سروتیپ h9n2

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 634
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     

    سابقه و هدف: ویروس آنفلوانزا عامل مرگ در حیوانات و انسان است. مرگ سلولی حاصل از این ویروس می تواند به دو صورت نکروز و آپوپتوزیس اتفاق بیفتد. در این تحقیق به ارزیابی نوع مرگ سلولی در بافت لنفوئیدی جوجه های عفونی شده با ویروس آنفلوانزای طیور سروتیپ(a/chicken/iran/772/2000) h9n2  به طور تجربی پرداخته شد.

    روش بررسی: در این مطالعه تجربی، 20 قطعه جوجه spf با سن 3 هفته در دو گروه برابر توزیع گردیدند. در گروه تیمار، ویروس آنفلوانزا با دز 0.2 میلی لیتر، رقت 1 به 10 و تیتر 10 7.5 eid50 و در گروه شاهد، سرم سالین با حجمی برابر به روش داخل بینی تلقیح شدند. پس از 72 ساعت، از بافت های لنفوئیدی جوجه ها شامل طحال، تیموس و بورس فابرسیوس به طور همزمان نمونه برداری انجام شد و از نمونه های پایدار شده در فرنالین بافری 10 درصد، مقاطع میکروسکوپی با ضخامت 6-5 میکرون و رنگ آمیزی هماتوکسیلین-ائوزین تهیه گردید.

    یافته ها: مطالعات ریزبینی بافت های لنفوئیدی جوجه های گروه های تیمار و شاهد حاکی از بروز نکروز، آپوپتوزیس و تخلیه لنفوئیدی در بافت های لنفوئیدی جوجه های گروه تیمار بود. اختلاف بین گروه های تیمار و شاهد از لحاظ شدت بروز آپوپتوزیس در بافت طحال معنی دار بود (p<0.001)، لکن این تغییر در بافت های تیموس و بورس فابرسیوس بین گروه ها معنی دار نبود. از نظر نکروز و تخلیه لنفوئیدی در بافت های طحال، تیموس و بورس فابرسیوس نیز اختلاف معنی داری بین گروه ها وجود داشت (p<0.001).

    نتیجه گیری: این بررسی نشان می دهد که ویروس آنفلوانزای مرغی سروتیپ h9n2 توانایی ایجاد آسیب در بافت های لنفوئیدی از طریق القاء آپوپتوزیس و نکروز را دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها