• بررسی تحلیلی تولیدات علمی ایران در حوزه علوم پزشکی به روش علم سنجی از طریق پایگاه استنادی web of science طی 30 سال

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 563
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: پژوهش علمی در حوزه های موضوعی از الزامات توسعه پایدار است. همان طوری که نتایج تولیدات پژوهشی، در یک بعد وسیع از انتشارات گزارش می شوند، تحلیل استنادی به عنوان رویکرد اصلی در سنجش تولیدات علمی مدنظر متخصصان این حوزه قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تولیدات علمی نویسندگان ایرانی در حوزه های پزشکی از طریق پایگاه web of science (wos) انجام شد. روش بررسی: در پژوهش توصیفی و کاربردی حاضر، داده های کتاب شناختی از طریق پایگاه science citation index expanded (scie) که یکی از نمایه های wos می باشد، گردآوری شد. برای گردآوری اطلاعات، از جستجوی پیشرفته پایگاه و با استفاده از برچسب cu و با محدودیت زمانی برای 6 دوره 5 ساله استفاده گردید. جامعه آماری، تعداد مقالات نمایه شده در پایگاه استنادی scie در حوزه های پزشکی طی سال های 1978 تا 2007 میلادی بود. از نرم افزارهای excel, spss, histcite برای تحلیل داده ها استفاده شد.

    یافته ها: بیشترین تعداد مدارک منتشر شده از دانشگاه های ایران در این پایگاه، مربوط به دوره زمانی 2003 تا 2007 بود. از لحاظ حوزه موضوعی، بیشترین تعداد مدرک مربوط به داروشناسی و کمترین تعداد مربوط به طب سالمندان بود. دانشگاه علوم پزشکی تهران در 20 حوزه پزشکی (65 درصد) به عنوان دانشگاه برتر شناخته شد. بیشترین همکاری علمی با کشور ایالات متحده آمریکا (22.5 درصد) بود.

    نتیجه گیری: حوزه های داروسازی، میکروب شناسی و بیوشیمی از رشد بیشتری نسبت به دیگر حوزه ها برخوردار بوده و از بین دانشگاه ها، دانشگاه علوم پزشکی تهران به علت قوی بودن زیرساخت های پژوهشی از وضعیت بهتری نسبت به بقیه دانشگاه ها برخوردار می باشد که می تواند الگوی مناسبی برای دیگر دانشگاه های علوم پزشکی کشور باشد.

     

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها