• بررسی اثر ترمیمی عصاره آبی والکلی چای سبز بر روند التیام زخم های باز پوست موش های نژاد nmri

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 560
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: با آگاهی از محتویات مفیدی که محققان برای چای سبز قائل هستند و وجود زخم های باز پوستی و اهمیت درمان آنها، در این مطالعه اثر عصاره آبی والکلی چای سبز بر التیام زخم باز پوستی در موش نژاد nmri بررسی شد.

    روش بررسی: در این مطالعه تجربی، 56 موش نر در 7 گروه شاهد و تجربی (هر گروه 8 نفر)، دوزهای متفاوت μl 300 ,150,50 عصاره های آبی والکلی چای سبز را دریافت کردند. پس از بیهوش کردن موش ها، زخم پوستی با پانچ 6 میلیمتری در پشت آنها ایجاد شد. از روز اول بعد از ایجاد زخم، عصاره آبی و الکلی چای سبز در گروه های 2 تا 7 در اطراف جایگاه زخم تزریق شد. موش های گروه شاهد روزانه با سرم فیزیولوژی تیمار شدند. سطح زخم و میزان بهبودی زخم در روزهای اول، سوم، پنجم، هفتم، دهم، سیزدهم و پانزدهم بعد از ایجاد زخم اندازه گیری شد و زمان لازم برای بهبودی کامل زخم بررسی شد. در روزهای 4، 7 و 15، دو نمونه از بستر زخم تهیه شد و میزان فیبروز التهاب، اپیتلیوم و عروق بستر زخم ارزیابی شد. داده ها توسط آنالیز واریانس یکطرفه (anova) تحلیل شد و p<0.05 در نظر گرفته شد.

    یافته ها: بهبودی زخم در 3 گروه شاهد، آبی و الکلی اختلاف معنی داری با هم نداشت، اما میانگین قطر زخم طی روزهای 1، 3، 5، 7 و 15 در گروه تیمار نسبت به گروه شاهد به طور معنیداری کمتر بود (p<0.001). میزان التهاب، فیبروبلاست و اپیتلیوم در مقادیر 300 ,15 ,7 ,5 ,3 ,1 μl عصاره آبی و الکلی طی روزهای 4، 7 و 15 در مقایسه با گروه شاهد کمتر بود (p<0.001).

     نتیجه گیری: این مطالعه نشان دادکه عصاره آبی و الکلی چای سبز موجب تسریع فرآیند التیام زخم باز پوست موش می شود و استفاده از عصاره چای سبز ارتباطی به تیمار آبی یا الکلی آن ندارد، در حالی که میزان دوز تزریقی بالاتر (300 μl) در شکل دهی زخم ارزشمند است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها