• بررسی اثر عصاره گیاه اسکروفولاریا استریاتا بر سلول های فیبروبلاست انسانی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 559
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: امروزه تحقیقات وسیعی در مورد تسریع ترمیم زخم انجام شده است. با توجه به کمتر بودن عوارض جانبی داروهای گیاهی نسبت به داروهای شیمیایی و نقش فیبروبلاست ها در ترمیم زخم، در این تحقیق عصاره گیاه اسکروفولاریا استریاتا (scrophularia striata) از نظر خواص التیام بخشی مورد بررسی قرار گرفت.

    روش بررسی: در این تحقیق بنیادی _کاربردی، عصاره گیاه scrophularia striata به روش عصاره گیری آبی تهیه شد. در این مطالعه از سلول های فیبروبلاست پوست ختنه نوزاد انسان (ffk) در محیط کشت dmem حاوی 10 fbs درصد استفاده شد. تعداد سلول های مورد مطالعه در این آزمایش حدود 100000 سلول بود که در حضور غلظت های مختلف 1، 3، 5، 7، 10 و 20 میکروگرم در میلی لیتر از عصاره گیاه در فواصل زمانی 24، 48، 72 و 96 ساعت انکوبه شدند. جهت بررسی اثر عصاره بر رشد سلول از روش آنالیز mtt استفاده شد.

    یافته ها: عصاره بذر گیاه scrophularia striata اثر تحریکی بر رشد سلول های فیبروبلاست انسان داشت و این اثر تابعی از زمان انکوباسیون بود، به طوری که با افزایش زمان انکوباسیون میزان آن کاهش می یافت.

    نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که عصاره گیاه اسکروفولاریا استریاتا در غلظت های مختلف، اثرات متفاوتی در زمینه التیام بخشی و ضد سرطانی از خود نشان می دهد که با آزمایشات بیشتر می توان مناسب ترین دوز هر اثر را شناسایی کرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها