• بررسی یافته های آنژیوگرافی بیماران مبتلا به خونریزی ساب آراکنوئید مراجعه کننده به مرکز تصویر برداری امام خمینی به روش conventional, flat panel در فاصله زمانی 1386-1385

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 584
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: خونریزی ساب آراکنوئید (sah) از مشکلات عروق مغزی شایع و پیچیده ای است که 30 درصد ضایعات عروق مغزی را تشکیل می دهد. هدف این مطالعه، بررسی یافته های آنژیوگرافی مغزی بیماران مبتلا به sah بود.

    روش بررسی: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی، تمامی بیماران sah در فاصله زمانی 1386-1385 به صورت سرشماری وارد مطالعه شدند. جهت ارزیابی آنژیوگرافی بیماران در گروه اول از روش flat panel و در گروه دوم از روش conventional استفاده شد.

    یافته ها: بیشترین پاتولوژی آنوریسم ساکولر و شایع ترین شاخه درگیر a communicating a بود. سابقه بیماری عروق مغزی و سابقه بیماری پلی کیستیک کلیه ارتباط معنی داری با وجود پاتولوژی در آنژیوگرافی داشت. در حالی که کشیدن سیگار، سابقه مثبت افزایش فشار خون، ابتلا به چربی خون بالا، بستری در ccu یا icu ارتباط معنی داری با پاتولوژی موجود در آنژیوگرافی بیماران نداشت. آنژیوگرافی به روش flat panel قادر به تشخیص پاتولوژی بیشتری نسبت به روش conventional بود (p=0.03).

    نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که احتمال رؤیت ضایعات عروقی در روش flat panel بیش از روش conventional است و سابقه بیماری عروق مغزی و سابقه بیماری پلی کیستیک کلیه خطر ابتلا به sah را افزایش می دهد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها