• ارزیابی تأثیر نایسین روی کاهش غلظت نگهدارنده های شیمیایی مواد غذایی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 607
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: به دلیل توجه روز افزون به نگهدارنده های طبیعی، مطالعات فراوانی در طی سال های اخیر صورت گرفته است که در آنها از نایسین به عنوان نگهدارنده، جهت کنترل پاتوژن های غذایی و میکروارگانیسم های عامل فساد مواد غذایی استفاده شده است. هدف از این مطالعه بررسی فعالیت ضد باکتریایی نایسین و تأثیر آن در کاهش غلظت نگهدارنده های شیمیایی رایج بود.

    روش بررسی: در این مطالعه تجربی، فعالیت ضد باکتریایی نایسین و تأثیر آن در کاهش غلظت نگهدارنده های شیمیایی رایج، بر علیه باکتری های استافیلوکوکوس ارئوس (سویه 1112) و لیستریا منوسایتوجنز (سویه 1301) بررسی شد. آزمایش ها به دو مرحله اساسی تقسیم بندی شدند. مرحله اول شامل تعیین mic (حداقل غلظت مهار کننده رشد) و mbc (حداقل غلظت کشندگی) مواد نگهدارنده نیتریت سدیم، بنزوئیک اسید و نایسین در ph بهینه (5.5) بود که برای این کار از روش تهیه رقت استفاده شد. در مرحله بعد، mic نیتریت سدیم و بنزوئیک اسید در حضور mic نایسن تعیین شد.

    یافته ها: ترکیبات فوق بر علیه باکتری های استافیلوکوکوس ارئوس و لیستریا منوسایتوجنز خاصیت ضد باکتریایی داشته و mic آنها به ترتیب برای استافیلوکوکوس ارئوس 25, 200, 350 ppm و برای لیستریا منوسایتوجنز 10, 200, 100 ppm به دست آمد. هنگامی که نگهدارنده های شیمیایی همراه با نایسین به کار رفتند، نایسین mic این ترکیبات را کاهش داد (به ترتیب 50, 200 ppm برای استافیلوکوکوس ارئوس و 25, 25 ppm برای لیستریا منوسایتوجنز).

    نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که می توان از نایسین به عنوان یک نگهدارنده بی ضرر در میکروبیولوژی غذایی استفاده کرد و غلظت نگهدارنده های شیمیایی را کاهش داد. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها