• ارزیابی مقاومت دارویی در سوش های هلیکوباکترپیلوری جدا شده از بیماران شهرکرد نسبت به داروی مترونیدازول

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 417
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: مترونیدازول یکی از کلیدی ترین آنتی بیوتیک های رژیم های درمانی عفونت هلیکوباکترپیلوری است. هدف از این پژوهش، تعیین مقاومت به مترونیدازول در سویه های هلیکوباکترپیلوری جدا شده از بیماران ساکن در شهرکرد می باشد.

    روش بررسی: در این مطالعه مقطعی- توصیفی، در تابستان 1386 از بین بیمارانی که به بخش اندوسکوپی بیمارستان هاجر شهرکرد مراجعه نموده بودند، 263 بیمار به طور تصادفی انتخاب بررسی گردیدند. نمونه های بیوپسی بر روی محیط انتخابی بروسلاآگار و تحت شرایط استاندارد 7 روز گرم خانه گذاری شد. برای تعیین هویت هلیکوباکترپیلوری از روش رنگ آمیزی گرم، اوره آز، کاتالاز، اکسیداز و از روش pcr (واکنش زنجیره ای پلیمراز) به منظور شناسایی ژن urec استفاده گردید. مقاومت به مترونیدازول با روش استاندارد دیسک دیفیوژن (clinical and laboratory standards institute) clsi مورد بررسی قرار گرفت.

    یافته ها: میزان آلودگی با روش های rut (آزمون اوره آز سریع)، کشت و pcr به ترتیب 54.37 درصد، 84 درصد و 84.79 درصد شناسایی گردید. از سویه های جدا شده، 49 سویه مقاوم (58.33 درصد) و 7 سویه نیمه حساس (8.33 درصد) به مترونیدازول شناسایی گردید. از 49 بیمار مقاوم به مترونیدازول به ترتیب 32.65 درصد، 20.40 درصد، 12.24 درصد، 6.10 درصد، 4.80 درصد و 24.48 درصد از بیماران مبتلا به گاستریت، زخم معده، زخم دوازدهه، التهاب مری، سرطان معده و بدون بیماری بودند. بین مقاومت به مترونیدازول و جنس زن ارتباط معنی داری وجود داشت.

    نتیجه گیری: به دلیل مقاومت بالا به مترونیدازول در بیماران مورد پژوهش، ضرورت جایگزینی آن با سایر آنتی بیوتیک ها در رژیم درمانی وجود دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها