• بررسی اثرات سم تری فلورالین بر هورمون های fsh, lh، تستوسترون و تغییرات بافتی بیضه در موش های صحرایی بالغ

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 657
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: تری فلورالین علف کشی از خانواده دی نیتروآنیلین است که برای مبارزه با علف های هرز مزارع و باغات از آن استفاده می شود. این سم از طریق مهار فرآیند میتوز در سلول های مریستمی ریشه اثرات خود را اعمال می کند. از آنجا که احتمال ورود این سم از طریق سبزی های خوراکی به بدن وجود دارد، در این پژوهش اثرات این سم بر میزان هورمون های تستوسترون،fsh ,lh  و فرآیند اسرماتوژنز و همچنین تغییرات بافت بیضه بررسی شد.

    روش بررسی: در این مطالعه تجربی، 40 سر موش صحرایی نر بالغ از نژاد ویستار، با وزن تقریبی 5±250 گرم انتخاب و به 5 گروه 8 تایی شامل گروه کنترل، شاهد (دریافت کننده نرمال سالین به عنوان حلال) و گروه های تجربی دریافت کننده مقادیر 500، 1000 و 2000 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن سم تری فلورالین تقسیم شدند. این سم بصورت دهانی و به مدت 16 روز، روزانه در یک نوبت به حیوانات خورانده شد. در پایان، عمل خون گیری از قلب حیوانات انجام و غلظت سرمی هورمون هایfsh ,lh و تستوسترون اندازه گیری شد. سپس بیضه حیوانات جهت بررسی تغییرات بافتی از بدن خارج شد.

    یافته ها: سم تری فلورالین با مقادیر ذکر شده باعث کاهش معنی داری در غلظت هورمون های تستوسترون، lh ,fsh و همچنین میانگین تعداد سلول های اسپرماتوگونی، اسپرماتوسیت اولیه، سرتولی و لایدیگ نسبت به گروه کنترل شد (p<0.05 ,p<0.001). به علاوه تراکم اسپرم ها را در لوله های منی ساز بطور قابل توجهی در گروه های تجربی کاهش داده و باعث کاهش معنی داری در میانگین وزن بدن و وزن بیضه ها نسبت به گروه کنترل شد (p<0.05).

    نتیجه گیری: سم تری فلورالین با عبور از غشای سیتوپلاسمی سلول های حساس موجود در بافت بیضه و تولید رادیکال آزاد و اعمال فشارهای اکیسیداتیو به آنها، باعث کاهش غلظت سرمی تستوسترون و اختلال در روند استروئیدوژنز و اسپرماتوژنز می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها