• بررسی ارتباط بین کیفیت زندگی و کم کاری تیروئید در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان های وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران در سال 1386

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 469
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: کم کاری تیروئید بیماری مزمنی است که می تواند بر درک بیماران از سلامتی و کیفیت زندگی آنها اثر بگذارد. این پژوهش با هدف تعیین کیفیت زندگی بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید مراجعه کننده به بیمارستان های وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران صورت گرفت.

    روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، 100 بیمار مبتلا به کم کاری تیروئید مورد ببرسی قرار گرفتند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه ای شامل 4 بخش استفاده شد. قسمت اول دارای 10 سوال مربوط به مشخصات دموگرافیک، قسمت دوم 15 سوال مربوط به بررسی وضعیت جسمانی، بخش سوم شامل 9 سوال در رابطه با وضعیت روحی _ روانی و قسمت چهارم دارای 7 سوال مربوط به وضعیت اجتماعی و 1 سوال در زمینه درک فردی بیمار از کیفیت زندگی بود.

    یافته ها: بالاترین امتیاز کیفیت زندگی مربوط به حیطه اجتماعی با میانگین 41.89 و کمترین میانگین مربوط به حیطه جسمی با میانگین 39.9 بود. بیشتر بیماران (73 درصد) از کیفیت زندگی در حد متوسط برخوردار بودند. در بعد جسمی، احساس سرما با میانگین 25.75، در بعد روحی- روانی، احساس بی حوصلگی با میانگین 30.25 و در بعد اجتماعی، ناتوانی در انجام وظایف محوله شغلی با میانگین 43 شایعترین علامتی بود که توسط بیماران گزارش شد.

    نتیجه گیری: پژوهش حاضر نشان داد که کیفیت زندگی اکثر بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید در سطح متوسط می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها