• بررسی غلظت های مختلف گلوکز بر روند آپپتوز در سلول های pc12: نقش پروتئین bcl2 ,bax

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 690
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: هیپرگلیسمی که تحت شرایط دیابتیک اتفاق می افتد موجب نقائص متعددی از جمله نوروپاتی، نفروپاتی و رتینوپاتی می گردد. هنوز اطلاعات اندکی درباره اثر مستقیم سمیت گلوکز روی سلول های نورونی در دست است.

    روش بررسی: در این تحقیق ابتدا توان حیاتی سلول ها توسط روش mtt ارزیابی شد و غلظت های مختلف گلوکز و سپس نقش پروتئین bax در القاء آپپتوز سلول های pc12 به عنوان یک مدل آزمایشگاهی از سلول های نورونی مورد آزمایش قرار گرفت. اثرات غلظت های مختلف گلوکز توسط رنگ hoechst و میزان دو پروتئین bcl2 ,bax مداخله کننده در آپپتوز به وسیله روش وسترن بلاتینگ مورد سنجش قرار گرفتند.

    یافته ها: در روش mtt سلول ها در ساعات 48، 72 و 96 مرگ سلولی معنیداری را نسبت به گروه های کنترل نشان (p<0.01). غلظت 13.5 mg/ml گلوکز غلظت موثر و 72 ساعت زمان مناسب برای القاء آپپتوز در این سلول ها است. نتایج وسترن بلات نشان داد که بیان پروتئین bax در سلول های تحت افزایش گلوکز به مدت 72 ساعت، به طور معنی داری نسبت به گروه کنترل افزایش دارد. همچنین نسبت بین این دو پروتئین bax/bcl2 نیز افزایش معنی داری را نشان داد (p<0.01).

    نتیجه گیری: افزایش گلوکز موجب القاء آپپتوز در سلول های pc12 در مسیر داخلی می گردد. در این میان پروتئین bax نقش مهمی ایفا می کند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها