• ارزیابی روش های مختلف حذف بازدارنده های آلی جهت راه اندازی یک روش حساس به منظور پایش مستقیم بیماری های عفونی انتروویروسی در نمونه های فاضلاب

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 413
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: انتروویروس ها یکی از شاخص های حساس گردش ویروس در اجتماع محسوب می گردند. یکی از روش های عمده تشخیص انتروویروس ها استفاده از کشتی های سلولی حساس است. اما اخیرا با توجه به زمان بر بودن و همچنین نیاز به انجام تست های تاییدی، استفاده از روش های مستقیم مولکولی جهت تشخیص انترویروس ها مورد توجه قرار گرفته است. این پژوهش به منظور ارزیابی روش های مختلف حذف بازدارنده های آلی موجود در فاضلاب به منظور تشخیص انتروویروس ها به وسیله rt-pcr انجام گرفت.

    روش بررسی: در این پژوهش مقطعی 63 نمونه فاضلاب شهر تهران با روش grab sample تهیه و با روش هایtwo-phase ,pellet  تغلیظ و در رده های سلولیhep-2 ,rd  کشت داده شد. در مرحله بعد با 12 روش مختلف حذف بازدارنده های آلی موجود در فاضلاب با روش rt-pcr مورد ارزیابی قرار گرفت.

    یافته ها: از روش های مورد بررسی تنها با استفاده از روش icc-rt-pcr موفق به جداسازی تمام ویروس های مورد انتظار شدیم.

    نتیجه گیری: با توجه به حساسیت 0.01tcid50 روش icc-rt-pcr، انجام مطالعات گسترده تر در سطح کشور به منظور استفاده از این روش به عنوان یک روش حساس و سریع برای تشخیص انتروویروس های عفونی، نمونه های محیطی دارای غلظت کم ویروس و دارای ترکیبات بازدارنده پیشنهاد می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها