• بررسی اثر پوست سبز گردو در جلوگیری از رشد قارچ های میکروسپوروم کانیس، ترایکوفایتون منتاگروفایتیس، اپیدرموفایتون فلوکوزوم، آسپرژیلوس نایجر و کاندیدا آلبیکنس به روش broth dilution

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 468
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: از آنجایی که اثر پوست سبز گردو بر روی رشد قارچ ها تاکنون بطور علمی به اثبات نرسیده و به علت وجود برخی اثرات جانبی نامطلوب داروهای سنتتیک، در این مطالعه اثر پوست سبز گردو در جلوگیری از رشد قارچ های مختلف از جمله درماتوفیت ها به منظور جایگزین کردن یک داروی گیاهی به جای داروهای شیمیایی بررسی شد.

    روش بررسی: در این مطالعه تجربی، پوست سبز گردو از استان مازندران گردآوری و پس از خشک شدن در سایه، آسیاب شد. از پودر خشک پوسته سبز گردو با حلال متانل و با روش پرکولاسیون عصاره گیری شد و عصاره بدست آمده با رقت های 30، 60، 120، 240، 337، 450 و 600 میلی گرم در میلی لیتر فرکشن شده و به روش broth dilution طبق پروتکل nccls m-27a بر روی سوسپانسیون قارچی اثر داده و mic آن تعیین شد. سپس جهت تعیین mbc لوله های محتوی رقت های مختلف عصاره و سوسپانسیون قارچی بر روی محیط pda کشت داده شدند.

    یافته ها: فرکشن 120 میلی گرم در میلی لیتر رشد اپیدرموفایتون فلوکوزوم و ترایکوفایتون منتاگروفایتیس، فرکشن 60 میلی گرم در میلی لیتر رشد میکروسپوروم کانیس و فرکشن 450 میلی گرم در میلی لیتر رشد کاندیدا آلبیکنس را متوقف کرد. آسپرژیلوس نایجر به همه رقت ها مقاومت نشان داد.

    نتیجه گیری: در این مطالعه، عصاره متانلی پوست سبز گردو بر روی چهار گونه از قارچ های انتخاب شده اثر بازدارندگی داشته و به میزان 60% باعث توقف رشد قارچ ها می شود. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها