• بررسی مشارکت استروئیدها در فعالیت های مرتبط با نوروترانسمیتر گابا

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 1000
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: گاما آمینوبوتیریک اسید (گابا)، یکی از نوروترانسمیترهای مهم سیستم عصبی مرکزی است که به عنوان یک مولکول پیامرسان پاراکرین و اتوکرین عمل می کند. متابولیت های استروئیدی طبیعی پروژسترون و کورتیکوسترون با اتصال به گیرنده غشایی گابا a دارای خواص داروهای آرام بخش، خواب آور، ضدافسردگی، ضد تشنج، شل کننده عضلانی و بیهوش کننده می باشند و مغز به عنوان یک اندام استروئیدساز در تولید این استروئیدها نقش دارد. هدف از این مطالعه، بررسی مشارکت استروئیدها در فعالیت های مرتبط با نوروترانسمیتر گابا از طریق بررسی اثرات مرکزی گیرنده ای گابا a و گابا b بر میزان پروژسترون سرمی موش صحرایی ماده می باشد.

    روش بررسی: یک کانول تزریق در درون بطن های جانبی مغز موش های صحرایی ماده بالغ گروه شاهد و گروه های آزمایش با عمل جراحی استریوتاکس قرار داده شد. یک هفته بعد، در ساعت 8 صبح روز پرواستروس، داروهای دیازپام (آگونسیت گیرنده گابا a) با دوزهای 250 و 500 نانوگرم در هر موش، بیکوکولین (آنتاگونیست گیرنده گابا a) با دوزهای 1.5 و 3 نانوگرم در هر موش، باکلوفن (آگونیست گیرنده گابا b) با دوزهای 4.27 و 8.54 نانوگرم در هر موش و cgp35348 (آنتاگونیست گیرنده گابا b) با دوزهای 3 و 5 میکروگرم در هر موش گروه آزمایش و همچنین مایع مغزی – نخاعی مصنوعی با حجمی برابر داروها ( 2 میکرولیتر) در هر موش گروه شاهد با روش داخل مغزی- بطنی تزریق گردیدند. در همان روز، نمونه های خونی از هر موش همه گروه ها سه بار در ساعات 9، 11 و 13 گرفته شد. سطح پروژسترون سرمی در نمونه های خونی با استفاده از روش ria تعیین گردید. داده ها با روش آنالیز واریانس یک طرفه و تست تکمیلی دانکن با سطح معنی داری p<0.05 مورد بررسی قرار گرفتند.

    یافته ها: نتایج نشان داد فعال شدن سیستم گاباارژیک مرکزی از طریق هر دو نوع گیرنده گابا a و گابا b سطح پروژسترون سرمی را بطور قابل ملاحظه ای تغییر می دهد.

    نتیجه گیری: سیستم گاباارژیک ارتباط بسیار نزدیکی با استروئیدوژنز دارد و استروئیدها در فعالیت های مرتبط به گابا مشارکت دارند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها