• تاثیر داروی کابرگوین بر میزان هورمون های محور هیپوفیز-تیروئید در موش صحرایی نر بالغ

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 1012
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: داروی کابرگولین دوپامینرژیکی قوی مشتق شده از قارچ ارگوت است که با وجود اهمیت آن در درمان برخی اختلالات مثل هیپرپرولاکتینمیا، دارای اثرات جانبی مهمی بر محورهای آندوکرینی بدن است. هدف از تحقیق حاضر، تعیین اثرات کابرگولین بر غلظت سرمی هورمون های تری یدوتیرونین (t3)، تیروکسن (t4) و هورمون محرکه تیروئیدی (tsh) در موش های صحرایی نر بالغ بود.

    روش بررسی: در این مطالعه تجربی، از 40 سر موش صحرایی نر بالغ از نژاد ویستار استفاده شد که به پنج گروه هشت تایی تقسیم شدند. دارو به صورت زیرپوستی و برای یک دوره زمانی 14 روزه تجویز شد. گروه های تجربی به ترتیب 0.1، 0.5 و 1 میلی گرم بر کیلوگرم دارو دریافت کردند. گروه کنترل هیچ دارویی دریافت نکرد و گروه شاهد فقط آب مقطر دریافت نمود. از کلیه گروه ها در پایان روز چهاردهم نمونه های خونی تهیه شد و غلظت هورمون های tsh ,t3 ,t4 با استفاده از روش رادیوایمونواسی (ria) اندازه گیری شد. یافته های گروه تجربی و کنترل با استفاده از آزمون anova و تست tukey مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: غلظت سرمی هورمون های t4 ,tsh به دنبال دریافت مقادیر مختلف کابرگولین نسبت به گروه کنترل کاهش معنی داری داشت (p<0.05). غلظت هورمون t3 در گروه دریافت کننده حداقل دارو (0.1 mg/kg) دارو، افزایش معنی داری نسبت به گروه کنترل نشان داد.

    نتیجه گیری: احتمالا داروی کابرگولین از طریق تحریک گیرنده های d2 دوپامینرژیکی موجود در سلول تیروتروپ باعث کاهش آزاد شدن tsh و به دنبال آن t4 و اختلال در فعالیت محور هیپوفیز-تیروئید می شود. همچنین با توجه به افزایش هورمون t3 در مقدار حداقل دارو، احتمالا کابرگولین در مقادیر مختلف می تواند اثرات فیزیولوژیکی متفاوتی از خود بر جای بگذارد و باعث تغییر در فعالیت این محور شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها