• فراوانی یافته های هیستوپاتولوژیک ضایعات کولورکتال depressed, flat در بیماران مراجعه کننده به بخش گوارش بیمارستان طالقانی در سال 1385

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 588
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: با توجه به این که تشخیص نئوپلاسم های کولورکتال غیرپولیپوئیدی و سرطان های برخاسته از آنها با کولونوسکوپی های معمولی بسیار مشکل است و امکان عدم تشخیص آنها وجود دارد، ما از کولونوسکوپی با بزرگنمایی(high-magnify colonoscopy)  استفاده کردیم تا فراوانی ضایعات depressed, flat کولورکتال را در آنها به دست آوریم.

    روش بررسی: در این مطالعه توصیفی در بیمارانی که به دلایل طبی اندیکاسیون کولونوسکوپی داشتند و به بیمارستان طالقانی در سال 1385 مراجعه کرده بودند، کولونوسکوپی انجام شد. تمام ضایعات ابتدا بر اساس نمای ماکروسکوپی و تقسیم بندی paris شناسایی شدند. تمامی آنها تا 100 بار بزر گنمایی شدند و خصوصیات الگوی pit آنها با طبقه بندی های استاندارد مورد بررسی قرار گرفت. تمامی ضایعات مشاهده توسط دو پاتولوژیست مجرب بطور مشترک از نظر خصوصیات بافت شناسی مورد بررسی قرار گرفتند.

    یافته ها: در 100 بیمار با میانگین سنی 16.1±44.3، 18 بیمار (18 درصد) 27 ضایعه غیرطبیعی یافت شد که 17 مورد آن از نوع پولیپوئید و 10 مورد آن از نوع غیرپولیپوئید بود. بیشترین ضایعه مورد نظر از نوع 9) pedunculated مورد) بود. 8 مورد ضایعه 2 ,flat مورد ضایعه slightly elevated یافت شد. هیچ موردی ضایعه depressed مشاهده نشد. در بررسی بافت شناسی ضایعات، 21 مورد آدنوم (77.8 درصد) یافت شد که سهم آدنوم توبولر بیش از همه و به میزان 12 مورد (44.4 درصد) بود. یک مورد آدنوکارسینوم یافت شد. در بزر گنمایی ضایعات در بررسی الگوی pit بیشترین مورد مشاهده شده مربوط به pit pattern ii در 17 مورد (63 درصد) بود.

    نتیجه گیری: با توجه به وجود نئوپلاسم های غیرپولیپوئیدی در ایران، انجام کولونوسکوپی با بزرگنمایی در بیمارانی که نماهای مشکوک در کولونوسکوپی معمولی دارند یا موردی در آنها کشف نمی شود، توسط کولونوسکوپیست های آموزش دیده توصیه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها