• بررسی اثر ضددردی عصاره الکلی برگ گردو (juglans regia) بر بی دردی القاء شده به وسیله مرفین با استفاده از تست فرمالین

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 427
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: مرفین سال هاست که به عنوان یک داروی کاهش دهنده درد مورد استفاده قرار می گیرد. ولی با توجه به این که تجویز مکرر مرفین با وابستگی و تحمل نسبت به این دارو همراه است، مطالعات اخیر سعی در تجویز عصاره الکلی برگ گردو گونه ی juglans regia دارد تا استفاده از آن همراه با مرفین اثر ضد دردی آن را تقویت و میزان مصرف آن را کاهش دهد.

    روش بررسی: این مطالعه تجربی بر روی 70 سر موش صحرایی نر بالغ از نژاد ویستار، با وزن تقریبی 220-200 گرم انجام شد. حیوانات مورد استفاده به 7 گروه ده تایی شامل کنترل، شاهد، گروه دریافت کننده مرفین به تنهایی به مقدار 2 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم، گروه های دریافت کننده عصاره الکلی برگ گردو به میزان 0.5، 1 و 1.5 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم همراه با مرفین به مقدار 2 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم و دریافت کننده عصاره الکلی برگ گردو به تنهایی به میزان 1.5 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم تقسیم شدند. تزریق عصاره به صورت داخل صفاقی و پانزده دقیقه قبل از شروع آزمون فرمالین انجام گردید. به گروه شاهد نیز حجمی برابر با مرفین از سرم فیزیولوژی به صورت داخل صفاقی تزریق شد. دقایق 5-0 و 60-16 به ترتیب به عنوان مراحل حاد و مزمن درد در نظر گرفته شدند. پس از ثبت پاسخ های رفتاری و میانگین نمره درد، گروه های مختلف با هم مقایسه شدند.

    یافته ها: عصاره برگ گردو به میزان 1.5 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم موجب کاهش معنی دار درد در مرحله حاد شد. همچنین گروه دریافت کننده مرفین همراه با عصاره برگ گردو به میزان 1.5 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم در مقایسه با گروه هایی که یکی از آنها را دریافت کرده بود کاهش درد بیشتری در مرحله حاد در مقایسه با گروه کنترل نشان دادند. اختلاف معنی داری در کاهش درد در مرحله مزمن بین گروه های تجربی و کنترل مشاهده نشد.

    نتیجه گیری: عصاره الکلی برگ گردو دارای اثرات ضددردی است و تجویز آن با مرفین اثر ضددردی مرفین را در مرحله حاد افزایش می دهد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها