• بررسی اثر عصاره پوسته تازه پسته در جلوگیری از رشد قارچ های درماتوفیت و ساپروفیت در شرایط آزمایشگاهی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 589
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: هدف از این مطالعه، بررسی اثر ضدقارچی عصاره پوسته تازه پسته بر روی چند قارچ درماتوفیت و ساپروفیت شایع در ایران به منظور جایگزین کردن یک داروی گیاهی به جای داروهای شیمیایی موجود بود.

    روش بررسی: بعد از جمع اوری نمونه های پوست پسته و خشک و پودر کردن آن، عصاره گیری به روش پرکولاسیون با حلال های متانول و –n هگزان انجام شد. سپس برای آگاهی از اثر ضدقارچی این ماده بر روی قارچ های مختلف ترایکوفایتون منتاگروفایتیس، میکروسپوروم کانیس، اپیدرموفایتون فلوکوزوم، آسپرژیلوس نایجر و کاندیدا آلبیکنس و نیز تعیین mbc ,mic  احتمالی، رقت های مختلف عصاره از 30-600 mg/ml بر روی هر یک از قارچ های مورد آزمایش در محیط کشت اثر داده شد. حداقل غلظت مهار کننده و نیز حداقل غلظت کشندگی آنها در صورت امکان با دو روش broth dilution, disc diffusion تعیین گردید.

    یافته ها: عصاره n هگزانی در روش disc diffusion بر روی هیچیک از قارچ ها نتیجه قابل توجهی نشان نداد، در حالی که در روش broth dilution رقت 30 mg/ml باعث توقف رشد اپیدرموفایتون فلوکوزوم شد و mic آن برای میکروسپوروم کانیس برابر 450 mg/ml برآورد گردید. در مورد عصاره متانولی در روش broth dilution رقت 60 mg/ml برای اپیدرموفایتون فلوکوزوم و ترایکوفایتون منتاگروفایتیس و رقت 240 mg/ml برای میکروسپوروم کانیس مهارکننده بود. در روش disc diffusion در اطراف عصاره خالص در ترایکوفایتون منتاگروفایتیس هاله عدم رشدی در حدود 17 میلی متر مشاهده شد، در حالیکه هاله اطراف سایر دیسک ها در حدود 1 میلی متر بود. این عصاره ها فاقد اثر بر روی آسپرژیلوس نایجر بودند، اما در مورد کاندیدا آلبیکنس در 120 mg/ml مهار رشد و در 600 mg/ml اثر کشندگی نشان می دادند.

    نتیجه گیری: عصاره پوسته تازه پسته دارای اثرات ضد قارچی متفاوت بر روی پنج قارج مورد بررسی می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها