• اثرات تعدیلی باربیتوات ها و ترکیب دوتایی آنها برگیرنده α1 گلیسین انسانی بیان شده بر تخمک قورباغه xenopus laevis

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 727
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: به منظور یافتن محل اثر مشترک داروهای بیهوش کننده باریتوراتی برگیرنده α1 گلیسین، اثرات منفرد و ترکیبات دو تایی داروهای تیوپنتال، پنتوباربیتال و متوهگزیتال بر این گیرنده بیان شده بر روی تخمک قورباغه xenopus با استفاده از روش اتصال با ولتاژ ثابت با دو الکترود two-electrode voltage –clamp انجام پذیرفت.

    روش بررسی: در مطالعه مداخله ای حاضر ژن مولد گیرنده مذکور بطور نوترکیب تهیه و mrna حاصله به بخش سیتوپلامی تخمک قورباغه بطور میکرونی تزریق گردید. جهت مطالعات فارماکولوژیکی بر روی این گیرنده با اتصال به ولتاژ ثابت 60mv- جریانات القا شده (کانال کلر) مورد ارزیابی با دو الکترود قرار گرفت. سپس به مطالعه اثرات سه داروی باربیتوراتی برگیرنده مذکور در حضور اگونیست آن به تنهایی و بصورت ترکیب دوتایی پرداختیم.

    یافته ها: تیوپنتال (5-40 μm) و پنتوباربیتال (25-400 μm) (اما نه متوهگزیتال) جریان های حاصله از گلیسین با غلظت 50 μm را بطور وابسته به دوز، حداکثر به میزان 220 و 400 درصد تقویت نمودند. ترکیب دوتایی متوهگزیتال با تیوپنتال و یا پنتوباربیتال، اثر تقویت دو داروی اخیر را در مقایسه با استفاده از هر یک به تنهایی بطور محسوسی کاهش داده که میزان آن به ترتیب 180 و 280 درصد گزارش شد. ترکیب دوتایی تیوپنتال با پنتوباربیتال (50 μm) باعث افزایش اثر تقویتی در مقایسه با استفاده از هر کدام از داروها به تنهایی شده است.

    نتیجه گیری: یافته ها نشان می دهد دو داروی تیوپنتال و پنتوباربیتال به عنوان تعدیل کننده های آلوستریکی مثبت بر روی گیرنده گلیسین اثر می کنند. در مقابل متوهگزیتال علیرغم بی اثر بودن بر تحریکات آگونیست، به عنوان یک آنتاگونیست رقابتی در برابر اثرات تیوپنتال و پنتوباربیتال عمل می نماید. بر اساس نتایج پیشنهاد می شود که سه داروی باربیتوراتی، از طریق اتصال به مکان های مشترکی برگیرنده گلیسین انسانی اثر می نمایند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها