• بررسی میزان آگاهی، نگرش و عملکرد مادران در مورد مصرف آهن و ویتامین تکمیلی در شیرخواران در چهار مرکز تحت پوشش دانشگاه آزاد اسلامی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 771
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: از شایعترین مشکلات تغذیه ای کودکان در ایران کمبود آهن و ویتامین ها و مشکلات ناشی از آنها مثل کم خونی و نرمی استخوان می باشد. این مطالعه با هدف تعیین میزان آگاهی، نگرش و عملکرد مادران در مورد مصرف مکمل های آهن و ویتامین در شیرخواران زیر دو سال انجام شد.

    روش بررسی: این مطالعه تحلیلی به صورت kap study و به روش نمونه گیری سرشماری پی در پی (480 مورد) در سال 1384 انجام شد. ابزار تحقیق پرسشنامه ای بود که توسط یک پرسشگر تکمیل گردید. داده ها با آزمون آماری کای دو تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: در مجموع 59.3 درصد مادران آگاهی پایین، 38.8 درصد آگاهی متوسط و 1.9 درصد آگاهی بالا در مورد مصرف آهن و ویتامین تکمیلی داشتند. 20.4 درصد نگرش بد، 12.1 درصد نگرش متوسط و 67.5 درصد نگرش خوب و همچنین 14.2 درصد از مادران عملکرد بد، 57.7 درصد عملکرد متوسط و 28.1 درصد عملکرد خوب در ارتباط با مصرف مکمل های آهن و ویتامین داشتند. بین پیگیری انجام پایش رشد و آگاهی مادران و محل پایش رشد و عملکرد مادران و همچنین بین میزان تحصیلات مادران و نگرش آنان ارتباط معنی داری وجود داشت.

    نتیجه گیری: با توجه به میزان پایین آگاهی، نگرش و عملکرد در مادران در مورد مصرف مکمل های ویتامین و آهن در کودکان کمتر از 2 سال به نظر می رسد که نیاز به آموزش آنها از طریق مراکز بهداشت و رسانه های عمومی ضروری به نظر می رسد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها