• اثر عصاره علف چای (hypericum perforatum) بر حاملگی موش های نژاد balb/c

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 773
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: تحقیق حاضر با هدف بررسی اثر عصاره گیاه علف چای (hypericum perforatum) بر سقط جنین و نقش اثرات ناهنجاری زایی احتمالی آن بر جنین های موش کوچک آزمایشگاهی نژاد balb/c بخصوص اثر آن بر سیستم عصبی در حال تکوین و مغز جنین و نیز بر تخمدان و رحم مادر حامله صورت گرفت.

    روش بررسی: به موش های حامله نژاد balb/c میزان 1.457 g/kg (میزان تقریبی مصرف خوراکی انسان در روز) عصاره خشک شده گیاه در آب، به مدت 7 روز (از زمان مشاهده درپوش واژنی به عنوان روز صفر حاملگی تا روز هفتم)، روزی یک بار خورانده شد. سپس جنین های تجربی در روز 15 حاملگی از رحم خارج گردیدند و با جنین های 15 روزه کنترل مقایسه شدند. در این مالعه از دو گروه کنترل (تجویز placebo و بدون تجویز هیچ دارویی) استفاده شد. کلیه جنین های تجربی و کنترل از نظر ویژگی های ریخت شناختی خارجی و داخلی و میزان بقا مورد مطالعه قرار گرفتند.

    یافته ها: در کلیه تجربیات، هیچگونه ناهنجاری خارجی یا داخلی مشخصی در جنین ها و یا در رحم و تخمدان مادر حامله مشاهده نشد. از کلیه پارامترهای مورد بررسی فقط از نظر تعداد سلول های جسم زرد و اندازه آنها و نیز تعداد فولیکول های آتروفیه شده در تخمدان نمونه های تجربی تغییر معنی داری نسبت به کنترل مشاهده شد. بعلاوه آنالیز هورمونی سرم خون مادران افزایش معنی دار lh, fsh و کاهش معنی دار میزان هورمون پروژسترون را در نمونه های تجربی در مقایسه با نمونه های کنترل نشان داد.

    نتیجه گیری: با توجه به مشاهدات فوق، می توان نتیجه گرفت استفاده از عصاره گیاه علف چای در دوران بارداری توسط مادر حامله موجب بروز ناهنجاری در جنین ها و تغییر در رشد و نمو آنها نمی گردد و کاهش میزان پروژسترون در محدوده های حداقل نیاز برای حفظ بارداری قرار دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها