• بررسی میزان آلودگی صوتی در nicu بیمارستان کودکان مفید در سال 1384

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 563
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: در بخش های مراقبت ویژه نوزادان (nicu) صداهایی با شدت ها و فرکانس های متفاوت از منابع مختلف تولید می شود. این صداها ممکن است تغییرات فیزیولوژیک ناخوشایندی را در نوزادان بوجود آورند. لذا آکادمی اطفال آمریکا توصیه می کند که متوسط شدت صوت در زمان بیداری حدود 45 دسی بل و در ساعات خواب شبانه نوزادان حدود 35 دسی بل باشد. با هدف تعیین میزان شدت صوت موجود در nicu مطالعه زیر در سال 1384 بعمل آمد.

    روش بررسی: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی، شدت صداهای زمینه ای و صدای ناشی از فعالیت پرسنل و کارکرد یا آلارم دستگاه های مختلف در nicu بیمارستان مفید به روش موضعی و عمومی با دستگاه slm با مارک تجارتی b & k اندازه گیری شد.

    یافته ها: تراز فشار صوت (spl) تمام دستگاه ها، 54-13 دسی بل بالاتر از حد مجاز بود. روشن بودن دستگاه ها میزان spl زمینه ای را 9-6 دسی بل و فعالیت پرسنل spl زمینه ای را 8-2 دسی بل افزایش می دهد. شدت صوت زمینه بخش، بخصوص در فرکانس های 2000 و 4000 سیکل بر ثانیه، حدود 11-5 دسی بل بیش از حد مجاز بود. میزان spl در سطح شنوایی نوزادان 22-12 دسی بل بیش از حد مجاز اندازه گیری شد. میانگین spl در مواجهه 24 ساعته نوزادان، در وضعیت خاموش بودن دستگاه ها و عدم فعالیت پرسنل 64 دسی بل و در هنگام روشن بودن دستگاه ها و فعالیت پرسنل 69 دسی بل بود.

    نتیجه گیری: به نظر می رسد که نوزادان بستری با توجه به مدت طولانی اقامت در بیمارستان، در معرض آلودگی صوتی قرار داشته و سلامتی آنها در معرض مخاطره باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها