• مطالعه تطبیقی نظام اطلاعات بیماری های شغلی کشورهای آمریکا، فنلاند، فرانسه و ایران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 635
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: بیماری های شغلی بیماری هایی هستند که منحصرا به علت اشتغال به یک شغل و تحت تاثیر شرایط موجود در آن به وجود می آیند. عوامل مختلفی در وقوع، شدت و عوارض بیماری های شغلی موثر است. مطالعات کشورهای مختلف نشان داده اند که ایجاد نظام اطلاعات جامع بیماری های شغلی، نقش موثری در کاهش وقوع بیماری ها، هزینه های اقتصادی و تحصیل بهینه منابع دارد. لذا در این پژوهش، نظام اطلاعات بیماری های شغلی کشورهای منتخب مقایسه شده است.

    روش بررسی: در مطالعه توصیفی حاضر که در سال 1388 انجام گرفت، نظام اطلاعاتی کشورهای آمریکا، فنلاند، فرانسه و ایران بر اساس اهداف، ساختار، مهم ترین سازمان های فعال و مهم ترین پایگاه داده بررسی شد. ابزار پژوهش، مقالات، کتب، مجلات و سایت های معتبر اینترنتی انگلیسی زبان بود.

    یافته ها: هر سه کشور منتخب دارای نظام اطلاعات الکترونیکی و پایگاه داده های بیماری های شغلی هستند. در فنلاند، اطلاعات بیماری ها و صدمات در پایگاه های مجزا نگهداری می شوند، در آمریکا نظام جامع وجود ندارد و سیستم ها به صورت پراکنده موجودند و در فرانسه نظارت بر آزمایشگاه ها در این زمینه از اولویت اول برخوردار است. در ایران نظام جامعی برای ثبت بیماری های شغلی وجود ندارد.

    نتیجه گیری: نظام اطلاعات بیماری های شغلی فنلاند از جامعیت بیشتری برخوردار است. کشور ایران فاقد نظام جامعی در این زمینه است و با توجه به اهمیت بیماری های شغلی و پیشگیری از آن استفاده از تجربیات سایر کشورها و تنظیم نظام الکترونیک جامع بیماری های شغلی برای ایران توصیه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها