• تعیین ارزش روش پاپ اسمیر در غربالگری واژینوز باکتریال

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 448
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: واژینوز باکتریال یا تغییر فلور باکتریال طبیعی واژن با عوارض متعدد مامایی و زنان همراه است، با این وجود حدود 50 درصد مبتلایان بی علامت هستند. بنابراین تشخیص زود هنگام آن از اهمیت بالایی برخوردار است و راه های متعددی جهت شناسایی این بیماری پیشنهاد شده است. این مطالعه با هدف تعیین ارزش و کارایی تست پاپ اسمیر در مقایسه با رنگ آمیزی گرم در غربالگری واژینوز باکتریال انجام شد.

    روش بررسی: این مطالعه توصیفی بر روی 150 زن غیرباردار انجام شد. از این افراد، دو نمونه سروکوواژینال جهت رنگ آمیزی گرم و پاپانیکولائو گرفته شد و این دو نمونه از جهت وجود واژینوز باکتریال بررسی شد. تشخیص واژینوز در اسمیر گرم بر اساس معیار استاندارد nugent و در نمونه پاپ اسمیر بر اساس وجود سلول کلیدی بود. حساسیت، اختصاصیت، ارزش پیشگویی کنندگی مثبت و ارزش پیشگویی کنندگی منفی روش پاپ اسمیر در شناسایی واژینوز باکتریال در مقایسه با رنگ آمیزی گرم به عنوان روش استاندارد بررسی شد.

    یافته ها: حساسیت روش پاپ اسمیر در مقایسه با رنگ آمیزی گرم به عنوان استاندارد تشخیصی در شناسایی این عفونت 69.23 درصد، اختصاصیت آن 99.24 درصد، ارزش اخباری مثبت آن 94.73 درصد، ارزش اخباری منفی آن 94.28 درصد و دقت آن 94 درصد به دست آمد.

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده، تست پاپ اسمیر از قابلیت کافی جهت غربالگری واژینوز باکتریال برخوردار است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها