• بررسی ارتباط شیوه زندگی و هموروئید در مراجعه کنندگان به بیمارستان های وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران در سال 1386

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 398
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: هموروئید بیماری گوارشی مزمنی است که از چهار هزار سال پیش به عنوان یک مشکل مطرح گشته است. امروزه شیوه زندگی سالم از اجزاء کلیدی و ضروری جهت کاهش بروز و شدت بیماری های مزمن و عوارض شان می باشد. با توجه به نقش گسترده شیوه زندگی در ایجاد علائم اکثر بیماری های مزمن، این مطالعه با هدف تعیین تاثیر شیوه زندگی در ابتلاء به هموروئید انجام پذیرفت.

    روش بررسی: در این مطالعه مورد-شاهدی بیماران هموروئیدی مراجعه کننده به بیمارستان های وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی تهران مورد بررسی قرار گرفتند. 101 بیمار مبتلا به هموروئید در گروه مورد و 101 بیمار غیرمبتلا به هموروئید در گروه شاهد که واجد کلیه مشخصات افراد مورد پژوهش بودند، با روش نمونه گیری سهمیه ای انتخاب شدند. روش گردآوری اطلاعات پرسش نامه بود. جهت اعتبار علمی آن از روش اعتبار محتوی، جهت اعتماد علمی آن از آزمون مجدد و برای دستیابی به یافته های پژوهش از روش های آماری توصیفی و استنباطی شامل آزمون  کای دو، آزمون دقیق فیشر و من ویتنی استفاده شد.

    یافته ها: گروه مورد اکثرا سر ساعت غذا نمی خورند (p<0.001)، دفعات صرف غذای کمتری داشتند (p=0.021)، میزان صرف روزانه مایعات کمی داشتند (p=0.001)، همیشه از ادویه و غذای تند استفاده می کردند (p<0.001)، میزان مصرف سبزی و سالاد و میوه کمتری داشتند، فعالیتشان نشسته و کم تحرک بود (p<0.001)، هرگز در طول روز پیاده روی نداشتند (p=0.001)، در گذشته و حال ورزش نمی کردند 3-5 ,(p<0.001) روز یک بار اجابت مزاج داشتند (p<0.001)، با فشار زیاد و به سختی اجابت مزاج می کردند و مدت زمان اجابت مزاجشان بین 10-5 دقیقه طول می کشید (p<0.001).

    نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که بین شیوه زندگی و ابتلا به هموروئید رابطه وجود دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها