• بررسی تصویر ذهنی از جسم و ارتباط آن با اختلالات خوردن در دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 622
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: یکی از اختلالات نسبتا شایع روانپزشکی که عمدتا در انتهای نوجوانی و جوانی در افراد مشاهده می گردد، اختلالات خوردن است که توسط الگوهای غیرطبیعی خوردن و تحریف شناختی در ارتباط با غذا و وزن مشخص می شود. این پژوهش با هدف بررسی تصویر ذهنی از جسم و ارتباط آن با اختلالات خوردن در دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز انجام شد.

    روش بررسی: در این مطالعه توصیفی-همبستگی با استفاده از پرسشنامهmbsrq(multidimensional body self relation questionnaire) ,eat-26(eating attitude test) و تشخیصی اختلال خوردن، 400 دانشجوی دختری که به روش تصادفی-طبقه ای انتخاب شده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. داده ها با نرم افزار آماری spss (version 14) و با استفاده از آزمون های آماری کای دو و دقیق فیشر تحلیل شدند.

    یافته ها: اکثریت دانشجویان (87 درصد) تصویر  ذهنی از جسم منفی داشتند. بر اساس نمره پرسش نامه 78.4 ,eat درصد دانشجویان فاقد اختلال خوردن و 21.5 درصد دارای اختلال خوردن و بر اساس پرسشنامه تشخیصی اختلال خوردن، 1.8 درصد بی اشتهایی عصبی و 7.8 درصد پراشتهایی عصبی داشتند. اختلال خوردن ارتباط آماری معنی داری دبا وضعیت اشتغال پدر (p<0.05) و شاخص توده بدنی (p<0.05) (bmi) داشت.

     نتیجه گیری: فراوانی اختلالات خوردن تقریبا مشابه جوامع دیگر است. اکثریت افراد با تصویر ذهنی از جسم منفی، دارای اختلال خوردن بوده هر چند از لحاظ آماری بین تصویر ذهنی از جسم و اختلال خوردن ارتباط معنی داری وجود نداشت.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها