• بررسی اثربخشی مراقبت های بهداشتی از کودکان زیر 5 سال در نظام سلامت کشور در استان های آذربایجان شرقی و زنجان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 541
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: ریشه کن سازی فقر و کاهش مرگ و میر کودکان در اهداف توسعه هزاره بدون مداخلات کم هزینه و اثر بخش بهداشتی و تغذیه ای قابل دستیابی نخواهد بود. در نظام بهداشتی ایران مراقبت از کودکان به شکل فعال بویژه در خانه های بهداشت از حدود سه دهه پیش انجام می گیرد. هدف اصلی این پژوهش بررسی اثربخشی مراقبت از کودکان (بهبود وضعیت سلامت کودکان، عملکرد کارکنان در انجام مراقبت و بهبود پشتیبانی و حمایت نظام شبکه) در این طرح بود.

    روش بررسی: مطالعه از نوع مقطعی بود که با استناد به داده های موجود انجام شد. در این مطالعه 1500 کودک از شهرستان های تبریز و زنجان با همان تعداد کودک (خواهر و برادر خود) انتخاب شدند و اطلاعات مربوط به دو کودک یک خانواده در خلال سال های 1382-1374 با هم مقایسه شدند.

    یافته ها: مقایسه وزن و قد کودکان آخر و ماقبل آخر در این مطالعه نشاندهنده افزایش وزن و قد کودکان آخر می باشد. عملکرد بهورزان در رسم منحنی رشد، توصیه و گسترش تغذیه با شیر مادر و شیردهی انحصاری و شروع به موقع غذای کمکی نیز تا حدودی بهبود یافته است. عملکرد نظام بهداشتی در تدارک اقلام مورد نیاز نیز بهبود یافته است.

    نتیجه گیری: بازنگری در نحوه پایش و ارزشیابی خدمات ارایه شده و تدوین دستورالعمل هایی برای ثبت مستندات در پرونده خانوار و حفظ و نگهداری آنها باید مورد توجه دقیق قرار گیرد. به علاوه توصیه می شود مراقبت های بهداشتی از کودکان با مشارکت کامل تیم سلامت (پزشک- بهورز) در کنار مادر اجرا گردند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها