• بررسی وضعیت دریافت ریزمغذی ها (ویتامین ها و املاح) در رژیم غذایی دانشجویان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 479
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: در دو دهه اخیر مطالعات علوم پزشکی تأکید بیشتر بر اثرات روش تغذیه افراد بر بروز یا پیشگیری از بیماری ها و اختلالات سلامتی داشته است. مطالعه حاضر بخشی از تحقیق جامع ارزیابی وضعیت تغذیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران می باشد. مطالعه با هدف ارزیابی میزان دریافت ریزمغذی ها شامل ویتامین ها و املاح در رژیم غذایی جمعیت جوان یعنی دانشجویان دانشکده های مختلف دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران صورت گرفت.

    روش بررسی: در قالب یک مطالعه مقطعی با انتخاب 1000 دانشجو با روش نمونه گیری خوش های و سیستماتیک تصادفی این مطالعه انجام گرفت. با تقسیم به نسبت حجم نمونه از دانشکده های پزشکی، پیراپزشکی، پرستاری و مامائی، بهداشت، مدیریت و اطلاع رسانی و توانبخشی با استفاده از روش استاندارد 24 ساعت یادآمد خوراک (24- hours dietary recall) گردآوری اطلاعات صورت گرفت. آنالیز اطلاعات با استفاده از نرم افزار تخصصی تغذیه dfp انجام و میزان دریافت ویتامین ها و املاح با مقادیر توصیه شده rda مقایسه و کفایت یا کمبود مشخص گردید.

    یافته ها: نتایج نشان داد میزان دریافت ویتامین های e,a,c و اسیدفولیک و نیز پنتوتنیک اسید در مقایسه با مقادیر توصیه شدهrda  ناکافی بوده و نیز میانگین مقدار دریافت بین دختران و پسران دانشجو اختلاف آماری معنی دار نشان داد. میانگین میزان دریافت املاح نیز در رژیم غذایی دانشجویان برخی کمبودها را نشان می دهد، بطوریکه میانگین دریافت کلسیم، آهن، منیزیم و نیز پتاسیم دریافتی رژیم غذایی روزانه در بین دانشجویان کمبود داشت. در کنار کمبود دریافت کلسیم، وضعیت نسبت کلسیم به فسفر 0.2±0.65 بود که سطح مطلوب این نسبت 1 می باشد و عدم تعادل این نسبت خود بر میزان جذب تأثیر دارد و کمبود دریافت کلسیم را تشدید می کند.

    نتیجه گیری: در مجموع این ارزیابی نشان داد که عدم کفایت ویتامین های a, c, e، اسید فولیک، اسید پنتوتنیک، املاح کلسیم، منیزیم، و آهن (تنها در دختران) در گروه مورد بررسی وجود دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها