• بررسی تاثیر آموزش بر آگاهی و نگرش دختران دبیرستان های منطقه 14 تهران نسبت به دوستی با جنس مخالف در سال 1384

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 441
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: دوستی با جنس مخالف به عنوان یک نیاز برای نوجوانان مطرح است، اما از آنجایی که در کشور اسلامی این دوستی ها منع شده است، خانواده ها، مسئولین مدارس و نیروی انتظامی گاه برخوردهای شدیدی به خاطر صحبت تلفنی یا قرار در خیابان با نوجوانان می کنند که منجر به پنهانی شدن این روابط همراه با اضطراب، خشم، افسردگی و . . . می شود که می تواند زمینه ای برای بیماری های روانی و اخلاقی شود. آموزش می تواند با تغییر نگرش و افزودن آگاهی آنان باعث تغییر در رفتارهای نامناسب در دوستی با جنس مخالف گردد.

    روش بررسی: این پژوهش یک تحقیق نیمه تجربی است که در 90 نفر از دانش آموزان دختر پایه اول و دوم از دو دبیرستان (گروه مورد و شاهد) منطقه 14 تهران که بطور تصادفی خوشه ای انتخاب شده بودند، انجام گرفت. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای است که توسط دانش آموزان گروه مورد قبل و بعد از آموزش (6 جلسه آموزش 90 دقیقه ای به روش بحث گروهی) و گروه شاهد در دو مرحله تکمیل گردید.

    یافته ها: نتایج نشان داد در آزمون اول بیشترین درصد واحدهای مورد پژوهش در هر دو گروه دارای نگرش و آگاهی متوسط بوده اما بعد از آموزش بیشترین درصد واحدهای مورد پژوهش در گروه مورد نمره نگرش مناسب کسب کردند (p<0.001)، در حالیکه در گروه شاهد تفاوت معنی داری در آزمون مرحله دوم مشاهده نشد.

    نتیجه گیری: نتایج حاصل از این پژوهش نیاز به اجرای برنامه های آموزشی منظم و موثر را جهت ارتقا سطح آگاهی و نگرش دانش آموزان درباره حدود دوستی با جنس مخالف مورد تایید قرار می دهد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم