• بررسی مصرف دخانیات و ارتباط آن با درک عمومی دانش آموزان راهنمائی و دبیرستان از سلامت خود در شهرستان های پاکدشت و دماوند

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 884
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: با توجه به حساس بودن سن نوجوانی و این واقعیت که مصرف دخانیات عمدتا در سنین نوجوانی شکل می گیرد، مطالعه ای برای تعیین شیوع مصرف دخانیات و ارتباط آن با احساس سلامت عمومی در دانش آموزان راهنمایی و دبیرستان شهرستان های پاکدشت و دماوند انجام شد.

    روش بررسی: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی با استفاده از پرسشنامه استاندارد "بررسی رفتار سلامت کودکان در سنین مدرسه"، 2618 دانش آموز دوم راهنمایی و اول دبیرستان با روش نمونه گیری خوشه ای دو مرحله ای وارد مطالعه شدند. مصاحبه شوندگان علاوه بر پاسخگویی به سابقه مصرف دخانیات و وضعیت فعلی آن، احساس خود را در مورد سلامتی خویش در یک طیف عالی تا بد بیان کردند.

    یافته ها: سابقه مصرف دخانیات در 26.1 درصد پسران و 21.1 درصد دختران وجود داشت (p=0.003). سن اولین مصرف در پسران 2.69±12.3 سال و در دختران 2.01±12.7 سال بود. 13.3 درصد دانش آموزان دوم راهنمائی و 13.7 درصد دبیرستانی ها در زمان تکمیل پرسشنامه دخانیات مصرف می کردند و مصرف روزانه در دو مقطع فوق به ترتیب 3.4 و 2.2 درصد برآورد شد. دانش آموزانی که دخانیات مصرف نمی کردند، بطور معنی داری در مقایسه با گروه دیگر از نظر سلامتی وضعیت بهتری احساس می کردند (p=0.0005).

    نتیجه گیری: در این مطالعه، دانش آموزان دوره راهنمایی بیش از دوره متوسطه از مصرف دخانیات گزارش می دهند. با توجه به اینکه سن تجربه استعمال دخانیات عمدتا از مقطع راهنمایی است، آموزش های پیشگیری در این رابطه باید از این مقطع شروع گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها