• پایش محیطی ویروس پولیو در استان سیستان و بلوچستان و شناسایی ویروس های جدا شده در کشت سلولی با روش میکرونوترالیزاسیون و افتراق بین تیپی توسط روش های الایزا و پروب هیبریدیزاسیون

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 471
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: در بعضی از کشورهای دنیا با وجود عدم جداسازی ویروس پولیوی وحشی از نمونه های کلینیکی، گردش خفته ویروس در نمونه های فاضلاب گزارش شده است. به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی جهت تایید نهایی ریشه کنی ویروس فلج اطفال، پایش محیطی نمونه های فاضلاب و آب های سطحی را پیشنهاد نموده است. در این پژوهش جهت اطمینان از ریش هکنی ویروس پولیوی وحشی، پایش محیطی استان سیستان و بلوچستان انجام شده است.

    روش بررسی: از فروردین تا اسفند ماه سال 1383، 86 نمونه از دو مرکز تصفیه فاضلاب، 5 بیمارستان و آب های سطحی چندین روستا، با روش grab sample جمع آوری و به صورت مستقیم و دو روش تغلیظ two-phase, pellet وجود ویروس پولیو مورد بررسی قرار گرفت. سپس ویروس های پولیوی جدا شده با روش میکرونوترالیزاسیون تعیین تیپ و با روش های الایزا و پروب هیبریدیزاسیون افتراق داخل تیپی انجام شد.

    یافته ها: از مجموع کل نمونه ها، در 18 مورد (20.9%) ویروس پولیو جداسازی شد که خوشبختانه هیچ کدام ویروس وحشی نبودند. از این تعداد 2 مورد (2.3%)، 8 (9.3%) و 13 مورد (15.1%) به ترتیب با روش مستقیم two-phase, pellet جداسازی شدند. بیشترین فراوانی ویروس های جدا شده مربوط به پولیوی تیپ دو (با فراوانی 72.2%) و پولیوی تیپ سه (با فراوانی 27.8%) بود.

     نتیجه گیری: نتایج نشان دهنده سطح مناسب پوشش ایمن سازی در ایران به ویژه در منطقه پرخطر مورد بررسی و همچنین موید پایش مناسب موارد کلینیکی afp در کشور بود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها