• مقایسه شیوع سنی، جنسی و تظاهرات بالینی در کودکان مبتلا به لوسمی حاد لنفوبلاستیک و لوسمی حاد میلوسیتیک

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 432
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: لوسمی شایعترین بدخیمی در کودکان است و نوع لنفوبلاستیک حاد 5 برابر شایعتر از نوع میلوسیتیک حاد می باشد. این مطالعه به منظور مقایسه شیوع سنی، جنسی و چگونگی تظاهرات بالینی در بیماران مبتلا به لوسمی حاد لنفوبلاستیک (all) و لوسمی حاد میلوسیتیک  (aml)انجام گردید.

     روش بررسی: این یک مطالعه توصیفی تحلیلی است که بر روی 70 بیمار مبتلا به 70 ,all بیمار مبتلا به  amlکه در مرکز طبی کودکان بستری بودند، صورت گرفت. متغیرهای مورد نظر از پرونده بیماران جمع آوری گردید و سپس با استفاده از آزمون کای دو تجزیه و تحلیل شد.

    یافته ها: میانگین سنی بیماران مبتلا به 8.0 aml, 5.1 all سال بود. اکثر بیماران مبتلا به all زیر 5 سال و بیماران مبتلا به  aml بالای 10 سال بودند (p<0.0001). در دو گروه، بیماری در پسرها شایعتر از دخترها بود. رنگ پریدگی شایعترین تظاهر در دو گروه بود. لنفادنوپاتی، بزرگی کبد و طحال و درد استخوانی در بیماران all و تب و خونریزی در بیماران aml شایعتر بود.

    نتیجه گیری: باید در کودکانی که با رنگ پریدگی و علائم غیراختصاصی مراجعه می کنند، احتمال لوسمی در نظر گرفته شود. گرچه شیوع سنی و برخی از تظاهرات بالینی در بیماران aml, all متفاوت است، این دو لوسمی را نمی توان بر اساس سن، جنس و تظاهرات بالینی به راحتی از یکدیگر افتراق داد. تشخیص قطعی با آسپیراسیون یا بیوپسی مغز استخوان، فلوسیتومتری و رنگ آمیزی های اختصاصی میسر است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها