• تأثیر حرکت درمانی در آب بر کاهش درد و افزایش دامنه حرکتی مفاصل بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 507
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: مطالعات پیشین، اثرات مثبت ورزش در خشکی را در کاهش درد و افزایش دامنه حرکتی مفاصل بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید نشان داده است. در این راستا، تحقیق حاضر با هدف بررسی میزان تأثیر ورزش در آب بر کاهش شدت درد و افزایش دامنه حرکتی مفاصل زنان مبتلا به آرتریت روماتوئید صورت گرفت.

    روش بررسی: در این کارآزمائی بالینی، 32 بیمار زن با تشخیص آرتریت روماتوئید به روش غیراحتمالی مبتنی بر هدف انتخاب و به دو گروه 16 نفره مورد و شاهد تقسیم شدند. در ابتدا از هر دو گروه اطلاعات دموگرافیک جمع آوری و سوالاتی درباره سابقه و وضعیت بیماری پرسیده و شدت درد و میزان دامنه حرکتی آنها اندازه گیری شد. سپس گروه مورد برای انجام هیدروتراپی به استخر محل پروژه دعوت شدند. پس از 6 هفته ارزیابی مجدد با همان روش مرحله اول انجام گرفت.

    یافته ها: میانگین شدت درد در دو گروه مورد و شاهد کاهش یافته بود (به ترتیب p=0.03 ,p=0.0007)، اما شدت درد در گروه مورد پس از انجام هیدروتراپی نسبت به گروه شاهد کاهش بیشتری داشت. دامنه حرکتی مفاصل نیز پس از هیدروتراپی در گروه مورد، در تمامی مفاصل و حرکات مورد بررسی افزایش یافته بود و اختلاف آن نسبت به گروه شاهد معنی دار بود (p<0.05).

    نتیجه گیری: مطالعه حاضر نشان داد که ورزش در آب یا هیدروتراپی می تواند شدت درد را در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید کاهش داده و دامنه حرکتی مفاصل را افزایش دهد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها