• بررسی آگاهی دانشجویان پزشکی دانشگاه های تهران در مورد آنفلوانزای مرغی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 369
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: بیماری آنفلوانزای مرغی، نوعی بیماری ویروسی است که در پرندگان وحشی دیده می شود و به خاطر گسترش و انتقال آسان و عدم مصونیت نسبت به بیماری و تغییرات آنتی ژنی، بیماری عفونی مهم و خطرناکی محسوب می گردد. این بیماری در حال حاضر در برخی کشورهای هم جوار ایران شایع گردیده است. لذا بر آن شدیم در این تحقیق، آگاهی دانشجویان پزشکی را راجع به این بیماری مورد بررسی قرار دهیم.

    روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی-تحلیلی بوده که در بهمن 1386 بر روی 403 نفر از دانشجویان مقاطع مختلف پزشکی انجام شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ای بود که توسط محقق به روش پرسش گری تکمیل گردید و طی یک مطالعه مقدماتی و با نظر افراد صاحب نظر پایایی و روایی پرسشنامه تائید گردید. داده بوسیله نرم افزارآماری spss و با استفاده از آزمون های کای دو، t-test و آنالیز واریانس تحلیل شد.

    یافته ها: میانگین سنی افراد مورد مطالعه 2.8±39.33 سال بود. 51.7 درصد نمونه مذکر بودند. میانگین امتیاز آگاهی دانشجویان 7.4±39.33 بود. در تحلیل صورت پذیرفته بین امتیازات آگاهی و مقطع تحصیلی ارتباط معنی دار آماری مشاهده شد (p=0.001)، ولی بین امتیازات آگاهی با جنسیت، محل سکونت و مقدار مصرف گوشت مرغ ارتباطی معنی داری وجود نداشت (ns).

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج و اهمیت موضوع به نظر می رسد آموزش افراد مختلف جامعه به خصوص دانشجویان و کادر پزشکی در زمینه بیماری های عفونی از جمله آنفولانزای مرغی از اولویت و اهمیت بالایی برخوردار است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها