• بررسی موارد سپسیس نوزادی در بیمارستان مهدیه تهران با استفاده از دستگاه bactec جهت انجام کشت خون

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 759
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: علایم و نشانه های عفونت نوزادی اغلب غیراختصاصی بوده و تشخیص قطعی آن به دلیل نبود آزمون تشخیصی اختصاصی مشکل است. بنابراین تعدادی از نوزادان بدون داشتن سپسیس، تحت درمان انتی بیوتیکی قرار می گیرند. هدف ما در این مطالعه، تعیین میزان فراوانی کشت خون مثبت و نوع پاتوژن در نوزادان مشکوک به سپسیس بود.

    روش بررسی: این مطالعه به صورت توصیفی-مقطعی بر روی 120 نوزاد بستری مشکوک به سپسیس در بیمارستان مهدیه تهران انجام گرفت. کشت خون بوسیله bactec انجام شد که نسبت به کشت خون های رایج حساسیت بالاتری دارد. در این مطالعه کشت خون با استفاده از محیط کشت peds (مخصوص اطفال) و توسط دستگاه bactec 9120 انجام شد. بر اساس علایم بالینی سپسیس، آزمایشات هماتولوژیک، نتیجه کشت خون و crp، نوزادان در سه گروه سپسیس قطعی، احتمالی و ممکن دسته بندی شدند.

    یافته ها: از 120 نوزاد، 11 مورد کشت خون مثبت داشتند که 7 مورد استافیلوکوک اپیدرمیدیس و مابقی انتروکوک، لاکتوباسیلوس، دیفتروئید و باسیل گرم مثبت بودند. 1.7 درصد نوزادان در گروه سپسیس قطعی، 10 درصد در گروه سپسیس احتمالی و 88.3 درصد در گروه ممکن قرار گرفتند. شایع ترین تظاهر بالینی دیسترس تنفسی و آپنه بود و در 90.8 درصد موارد عفونت از نوع زودرس بود.

    نتیجه گیری: بهتر است جهت کاهش مشکلات روحی و هزینه های حاصل از بستری نوزادف از روش های آزمایشگاهی حساس تر و سریع تری نظیر کشت خون با سیستم bactec استفاده گردد تا در صورت کشت خون منفی با اطمینان بیشتری بتوان درمان را قطع نمود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم