• بررسی سلامت روان و شیوه های مقابله با استرس در خانواده بیماران مصروع مراجعه کننده به انجمن صرع ایران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 444
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: صرع از بیماری های بسیار شایع همه کشورهاست. حضور بیمار مصروع در خانواده، بازیابی و سازمان دهی مناسب نظم و مقررات و تلاش در جهت گسترش الگوهای تعاملی مناسب بین اعضا خانواده را الزامی می سازد. ارتقا سلامت روان و استفاده از شیوه های مقابله با استرس مناسب برای بیماران مصروع و خانواده های آنها موثر و ضروری می باشد.

    روش بررسی: در این مطالعه توصیفی-همبستگی، 150 نفر از خانواده بیماران مصروع که به انجمن صرع ایران مراجعه می کردند، با روش نمونه گیری سیستماتیک انتخاب شدند. جهت به دست آوردن اطلاعات، از پرسشنامه مشخصات فردی، پرسشنامه سلامت عمومی (ghq) و پرسش نامه شیوه های مقابله با استرس کارور-اسکیر و وینتراب استفاده شد.

    یافته ها: 56.7 درصد افراد از سلامت روان نامناسب برخوردار بودند و 92 درصد از راهبردهای مقابله با استرس در سطح متوسط استفاده می کردند. اکثریت خانواده بیماران مصروع (93.8 درصد) که از سلامت روان متوسط برخوردار بودند، از شیوه های مقابله با استرس در سطح متوسط استفاده می کردند (s=0.3, p<0.001).

    نتیجه گیری: یافته های این پژوهش می تواند در جهت ارتقاء سلامت روان خانواده های بیماران مصروع و استفاده از شیوه های کارآمد مقابله با استرس در آنها، موثر باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها