• بررسی شیوع نقص دیدرنگی در دانش آموزان پسر شهر تهران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 437
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: نقص دید رنگی عارضه ای نسبتا شایع است که در جنس مذکر بیشتر دیده می شود. اکثر انواع اختلال دید رنگی ارثی و گاه اکتسابی است. هدف از انجام این مطالعه، بررسی فراوانی نسبی نقص دید رنگی در دانش آموزان پسر مقطع راهنمایی در شهر تهران و تعیین شیوع انواع کوررنگی در آنها است.

    روش بررسی: این مطالعه به صورت توصیفی بر روی 500 دانش آموز پسر مقطع راهنمایی در 5 منطقه جغرافیایی شهر تهران انجام شد. همه دانش آموزان از طریق نمونه گیری تصادفی و روش خوشه ای طبقاتی انتخاب و توسط آزمون تشخیصی دفترچه مخصوص "ایشی ها را (ishihara)" از نظر کوررنگی مورد مطالعه قرار گرفتند.

    یافته ها: 26 (5.2%) دانش آموزان پسر مبتلا به کوررنگی بودند که از این تعداد 18 نفر دچار نقص نسبی و 8 نفر کوررنگی کامل بودند. از بین دانش آموزان دچار نقص نسبی کوررنگی، 12 نفر دوترانومالی (2.4% کل) و 6 نفر پروتانومالی (1.2% کل) داشتند و از بین دانش آموزان دچار نقص کوررنگی کامل، 3 نفر دوترانوپیا (0.6 درصد کل) و 5 نفر پروتانوپیا (1% کل) داشتند.

    نتیجه گیری: فراوانی نقص دید رنگی در این مطالعه کمی کمتر از نتایج سایر کشورهاست. تحقیقات نجام شده بر روی کوررنگی در ایران اندک است و بررسی های وسیع تر در هر دو جنس و ارزیابی با آزمون های دیگر کوررنگی می تواند راهگشای یافتن این نقیصه باشد تا فرد بتواند با دید بازتری برای آینده خود برنامه ریزی کند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم