• بررسی اثر طب سوزنی در کنترل درد دیسمنوره اولیه در خانم های 30-15 سال مراجعه کننده به درمانگاه زنان بیمارستان بوعلی در سال های 1386 و 1387

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 478
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: دیسمنوره اولیه یکی از شایع ترین شکایات ژنیکولوژیک در میان خانم های جوان است. طب سوزنی نوعی روش درمانی است که در تسکین درد در شرایط گوناگون موثر می باشد. ما در این مطالعه تاثیر طب سوزنی را در کنترل درد دیسمنوره اولیه مورد ارزیابی قرار دادیم.

    روش بررسی: در یک مطالعه مداخله ای دوسوکور، 100 بیمار مبتلا به دیسمنوره اولیه به دو گروه مورد (9 جلسه طب سوزنی طی سه ماه) و شاهد (طب سوزنی در نقاط غیرمربوطه) تقسیم شدند. کلیه افراد مورد مطالعه اجازه استفاده از داروهای مسکن را داشتند. درد بیماران بر اساس معیار vas طی سه ماه مورد ارزیابی قرار گرفت. اطلاعات بیماران در پرسشنامه ای ثبت شد و نتایج توسط t-test و به کمک نرم افزار spss 16 مورد بررسی قرار گرفت.

    یافته ها: یافته ها نشان دهنده تاثیر آشکار طب سوزنی در کنترل درد دیسمنوره اولیه بعد از 3 ماه بود (p<0.0001). هیچ گونه عارضه جانبی مربوط به انجام طب سوزنی گزارش نشد.

    نتیجه گیری: طب سوزنی در بیماران مبتلا به دیسمنوره اولیه باعث بهبود درد شده و استفاده از آن روشی موثر و بدون عارضه در کاهش درد دیسمنوره اولیه می باشد. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها