• بررسی مقایسه ای 2 روش جراحی در درمان آبسه های لوله ای-تخمدانی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 561
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: آبسه لگنی از بیماری های خطرناک و پرعارضه در زنان است که در رابطه با نوع درمان آن بین محققان اختلاف نظر فراوانی وجود دارد بنابراین بررسی های بیشتر جهت دستیابی به راه های بهتر درمان این عارضه ضروری به نظر می رسد.

    هدف: هدف از پژوهش حاضر، مقایسه 2 روش لاپاراسکوپی و لاپارتومی در درمان آبسه های لوله ای-تخمدانی بوده است.

    روش بررسی: در این تحقیق که از نوع کارآزمایی بالینی و مقایسه ای بود طی مدت 8 سال از سال 1376 تا 1381 بیمارانی که با تشخیص آبسه لگنی یا تخمدانی در بخش زنان بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) تهران بستری شده بودند به صورت تصادفی با یکی از روش های لاپاراتومی یا لاپاراسکوپی تحت درمان قرار گرفتن و نتایج مورد مقایسه قرار گرفت.

    نتایج: در این بررسی 22 بیمار تحت درمان قرار گرفتند. انتخاب شیوه درمان (لاپاراتومی یا لاپاراسکوپی) بر اساس مهارتت جراح کشیک در انجام دادن لاپاراسکوپی بوده است. از نظر درمان آنتی بیوتیکی تفاوتی بین 2 گروه وجود نداشت. در گروه لاپاراسکوپی شده، متوسط دوره بستری 2 روز کمتر از بیمارانی بود که تحت لاپاراتومی قرار گرفته بودند و در 80% از این بیماران اعضای تناسلی حفظ شدند. درد مزمن لگنی تا 2 سال پس از عمل در 39% بیماران لاپاراتومی شده و در 27% بیماران لاپاراسکوپی شده وجود داشت.

    نتیجه گیری: به طور کلی می توان گفت نتایج درمان آبسه لگن با لاپارسکوپ در مقایسه با لاپاراتومی بهتر است و شاید بتوان برخلاف گذشته درمان جراحی استاندارد آبسه لگن را روش لاپاراسکوپیک دانست.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها