• بررسی ارتباط استفاده از رایانه و احساس دانش آموزان در مورد مدرسه و تکالیف درسی آن

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 501
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: گسترش روزافزون استفاده از رایانه و قابلیت های متنوع این ابزار، می تواند در مقوله های مختلف زندگی افراد و بویژه دانش آموزان تاثیرات مثبت یا منفی بر جای گذارد. بررسی ارتباط استفاده از رایانه و احساسی که دانش آموزان در مورد مدرسه و تکالیف درسی دارند، موضوع این پژوهش قرار گرفته است.

    روش بررسی: این مطالعه بصورت توصیفی تحلیلی و بین دانش آموزان کلاس های پنجم ابتدائی، دوم راهنمایی و اول دبیرستان شهرستان دماوند انجام شد. دانش آموزان مذکور، جامعه آماری این مطالعه را تشکیل می دادند که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای، 1872 دانش آموز دختر و پسر مورد مطالعه قرار گرفتند. ساعات استفاده از کامپیوتر به تفکیک روزهای هفته و روزهای تعطیل به عنوان متغیرهای مستقل و احساس دانش آموز در مورد مدرسه و فشار تکالیف منزل، به عنوان متغیرهای وابسته منظور شدند.

    یافته ها: پسران بطور معنی داری استفاده بیشتری از رایانه داشتند (p=0.0005) و در روزهای کاری هفته، با افزایش مقطع تحصیلی استفاده از رایانه هم افزایش می یافت (p=0.03). دانش آموزانی که احساس بد در مورد مدرسه داشتند و آنهایی که فشار تکالیف منزل را بیشتر می دانستند، بطور معنی داری بیشتر از بقیه از رایانه استفاده می کردند (p<0.01).

    نتیجه گیری: استفاده اعتیادآمیز از رایانه در قالب بازی ها، اینترنت و سایر موارد در برخی از دانش آموزان می تواند مشکلات جدی روانی و تحصیلی را به همراه آورد. لزوم توجه خانواده ها و مسئولین مدارس به استفاده منطقی و به اندازه از این وسیله توصیه می شود.  

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها