• تعیین تاثیر موسیقی درمانی بر میزان اضطراب، درد، تهوع و علائم حیاتی بیماران تحت جراحی سزارین در بیمارستان دکتر شریعتی اصفهان در سال 1385

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 919
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: اغلب زنان تحت جراحی سزارین اضطراب را در مرحله قبل از جراحی و تهوع، اضطراب، درد و تغییر علائم حیاتی را پس از جراحی تجربه می کنند. بر این اساس اثر موسیقی درمانی به عنوان روشی موثربر کاهش میزان درد، اضطراب، تهوع و علائم حیاتی بیماران تحت جراحی سزارین بررسی شد.

    روش بررسی: در این پژوهش نیمه تجربی، تاثیر متغیر مستقل موسیقی درمانی بر متغیرهای وابسته اضطراب، درد، تهوع و علائم حیاتی بیماران پس از جراحی سزارین در بیمارستان دکتر علی شریعتی اصفهان تحت بررسی قرار گرفت. روش نمونه گیری به صورت نمونه گیری آسان و انتخاب نمونه ها در گروه مورد و شاهد به صوت تصادفی ساده انجام گرفت.

    یافته ها: بیشتر مادران گروه مورد در گروه سنی 30-26 سال و اکثر افراد گروه شاهد در گروه سنی کمتر یا مساوی 25 سال بودند. اکثر افراد هر دو گروه مورد و شاهد، در بارداری دوم دارای مدرک تحصیلی دیپلم بودند. دو گروه از نظر میانگین وزن با هم همسان بودند. بین میانگین طول مدت بیهوشی و طول مدت جراحی اختلاف آماری معنی داری مشاهده نشد، در حالی که اختلاف آماری معنی داری بین گروه مورد و شاهد بعد از استفاده از موسیقی درمانی در زمینه های اضطراب، درد و برخی علائم حیاتی وجود داشت.

    نتیجه گیری: این تحقیق نشان داد که موسیقی درمانی در مادران تحت سزارین، میزان اضطراب و درد را کاهش می دهد، ولی بر حالت تهوع تاثیری ندارد. همچنین موسیقی درمانی بر کاهش فشارخون سیستولیک و نبض موثر بوده، اما بین فشار خون دیاستولیک و تنفس گروه مورد و شاهد تفاوت چندانی مشاهده نگردید.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها