• عوامل موثر بر یادگیری در بین دانش جویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 1354
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: یادگیری، جریان پیوسته ای است که شامل تغییرات نسبتاً پایدار در رفتار نهفته فرد می باشد به طوری که طیف وسیعی از رفتارها و واکنش های شخصی را تحت تاثیر قرار می دهد. از این رو بررسی عوامل موثر بر یادگیری و افزایش و تقویت راهبردهای یادگیری از اهمیت بالایی برخودار می باشد.

    روش بررسی: در این مطالعه با توجه به مطالعات نظری در زمینه عوامل موثر یادگیری، پرسش نامه ای تدوین شد و توسط دانش جویان به تفکیک جنس و رشته تحصیلی و معدلشان تکمیل گردید و داده های تجربی به دست آمده، مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. این بررسی توصیفی روی نمونه ای به حجم 200 نفر انجام شد و برای این منظور از فرضیات روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده گردید.

    نتایج: با توجه به نتایج به دست آمده یادگیری تحت تاثیر عوامل مختلفی در محدوده راهبردهای یادگیری، عادت های مطالعه و انگیزش قرار می گیرد. میانگین میزان مطالعه دانش جویان در کل 24 ساعت، 3 ساعت و 15 دقیقه و میانگین میزان خوب شبانه ایشان در حدود 6 ساعت بوده است هم چنین 63% از دانش جویان به فعالیت های غیردرسی می پرداختند و 50% آن ها برنامه ریزی منظمی داشتند و 94% از دانش جویان به رشته تحصیلی خود علاقمند بودند. با تفکیک جنس، معدل و رشته تحصیلی تفاوت های داری مشاهده گردید.

    نتیجه گیری: به طور کلی می توان گفت راهبردهای یادگیری، عادت های مطالعه و انگیزش از جمله عوامل موثر بر یادگیری هستند که میزان اثربخشی هر یک از این عوامل با تاکید بر جنس و معدل و رشته تحصیلی متفاوت است به عبارت دیگر عواملی مانند جنسیت، معدل و رشته تحصیلی به عنوان متغیر مستقل تاثیر به سزایی را بر متغیر وابسته یادگیری دارند بنابراین پاسخ های آزمودنی ها در موارد ذکر شده با یکدیگر متفاوت بوده است به گونه ای که این تفاوت از نظر آماری معنادار می باشد و می توان در سطح احتمالات 0.01 و 0.05 این تفاوت ها را پذیرفت.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها