• ارزیابی درمان دارویی کیست هیداتیک با آلبندازول و پرازیکوانتل

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 1037
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: درمان استاندارد کیست هیداتیک جراحی است، اما در مواردی که کیست های متعددی در ارگان های حیاتی وجود داشته باشد و یا بیمار از نظر جراحی در ریسک خطر بالا باشد، درمان های دارویی نظیر خانواده بنزیمیدازول ها (آلبندازول- مبندازول) جایگزین می گردد. در مطالعه اخیر درمان توام آلبندازول همراه با یک داروی موثر بر روی پروتواسکولکس ها از خانواده ایزوکنیولین بنام پرازیکوانتل مورد استفاده قرار گرفت.

    روش بررسی: در این مطالعه، 9 بیمار با کیست های متعدد تحت درمان توام با آلبندازول 400 میلی گرم دو بار در روز و پرازی کوانتل 40 میلی گرم به ازای هر کیلو گرم دو بار در هفته به مدت 3 ماه قرار گرفتند. بیماران بطور متوسط 18 ماه پس از خاتمه درمان تحت پیگیری از نظر عود مجدد ضایعات بودند.

    یافته ها: بهبودی کامل بالینی در 7 مورد (77.7 درصد) و بهبودی نسبی بالینی در 2 مورد (22.2 22 درصد) مشاهده گردید. از نظر رادیولوژیک، بهبودی کامل در 5 مورد (55.6 درصد) و بهبودی نسبی در 4 مورد (45.4 درصد) وجود داشت. یکی از بیماران پس از خاتمه درمان تحت بررسی هیستوپاتولوژیک قرار گرفت که محو شدن کامل لایه زایا گزارش شد.

    نتیجه گیری: کاربرد توام آلبندازول و پرازی کوانتل می تواند به عنوان یک درمان جایگزین در بیماران مبتلا به کیست های هیداتیک منتشر در ارگانهای حیاتی و یا بیماران در ریسک خطر بالای جراحی مورد استفاده قرار گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها