• سنجش میزان تاثیر مرفین بر رشد و نمو فولیکولهای تخمدان موش سوری در مراحل مختلف رشد (12-3 هفتگی)

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 387
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: مرفین یکی از مهمترین آلکالوئیدهای تریاک است که اثر آن بر روی بعضی از اندامهای بدن مطالعه شده است. هدف از این مطالعه بررسی اثر مرفین بر رشد و نمو فولیکولهای تخمدان در مراحل مختلف رشد می باشد.

    روش بررسی: در این تحقیق تجربی، 40 سر موش ماده از سن سه هفتگی انتخاب و پس از تعیین وزن به دو گروه تجربی (ii, i) و دو گروه کنترل و شم تقسیم گردیدند. به گروههای تجربی، 9 هفته مرفین به صورت خوراکی با غلظتهای 0.1 و 0.01 میلی گرم در میلی لیتر آب آشامیدنی، به گروه کنترل تنها آب آشامیدنی و به گروه شم آب آشامیدنی و شکر خورانده شد. در خاتمه موشها را بیهوش کرده و تخمدانها را از بدن خارج و پس از انجام مراحل بافتی، فولیکولهای اولیه، ثانویه، بالغ و آترتیک شمارش و نتایج حاصله مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.

    یافته ها: نتایج حاصل از اثر مرفین بر فولیکولهای اولیه تخمدان در گروههای تجربی در مقایسه با گروههای کنترل اختلاف معنی داری را نشان نداد ولی اثر آن بر فولیکولهای ثانویه، بالغ و آترتیک در مقایسه با گروههای کنترل معنی دار بود (p<0.001).

    نتیجه گیری: با توجه به مشاهدات آزمایشگاهی و نتایج آماری این مطالعه، می توان اظهار داشت که مرفین می تواند بر تخمک گذاری و در نتیجه بر عملکرد دستگاه تناسلی ماده اثر بگذارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها