• بررسی میزان آگاهی کارآموزان و کارورزان پزشکی بیمارستانهای بوعلی و امیرالمومنین (ع) از روشهای کنترل و پیشگیری از عفونتهای بیمارستانی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 457
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: عفونتهای بیمارستانی از عوامل مهم مرگ و میر در بیماران بستری شده در بیمارستان هستند. این عفونتها موجب 30-1 روز افزایش مدت زمان بستری در بیمارستان می گردند. در ایران، شیوع عفونتهای بیمارستانی حدود 25-1.9 درصد گزارش شده است. هدف از این پژوهش، بررسی میزان آگاهی کارآموزان و کارورزان پزشکی از عفونتهای بیمارستانی است.

    روش بررسی: این پژوهش مقطعی بر روی 252 دانشجوی پزشکی (172 کارآموز و 80 کارورز) انجام شد. پرسشنامه ای با 37 پرسش چهار گزینه ای تهیه و در میان دانشجویان توزیع گردید. پس از جمع آوری پاسخنامه ها، نتایج بدست آمده توسط نرم افزار آماری spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: در این پژوهش، 33% دانشجویان مورد مطالعه آگاهی ضعیف، 50% از آگاهی متوسط و 17% از آگاهی مطلوب برخوردار بودند. بین جنس شرکت کنندگان و میزان آگاهی ارتباط معنی داری وجود نداشت اما در این مطالعه مشخص گردید که آگاهی کارآموزان بیشتر از کارورزان بود.

    نتیجه گیری: با توجه به کافی نبودن میزان آگاهی کارآموزان و کارآموزان پزشکی از عفونتهای بیمارستانی پیشنهاد می شود مبحث عفونتهای بیمارستانی به عنوان واحد درسی مجزا و یا حداقل فصل مجزا آموزش داده شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها