• بررسی میزان شیوع انگل های روده ای در شهرستان قائمشهر در سال 1383

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 381
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: آلودگی های انگلی به ویژه در کشورهای در حال توسعه یکی از مشکلات عمده بهداشتی محسوب می گردند که در این میان کشور ما به علت موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مناسب و شرایط زیستی و فرهنگی حائز اهمیت می باشد. بنابراین هدف از مطالعه حاضر، بررسی میزان شیوع انگل های روده ای در افراد شهری و روستایی ساکن در شهرستان قائمشهر بود.

    روش بررسی: تحقیق فوق روی 6595 نفر (3574 زن و 3021 مرد) که از این تعداد 4898 نفر ساکن شهر و بقیه (1697 نفر) ساکن روستاهای اطراف قائم شهر بودند، انجام پذیرفت. نمونه های مدفوع در سال 1383 از افراد فوق بطور تصادفی تهیه و سپس نمونه های اخذ شده به روش مستقیم و فلوتاسیون مورد بررسی میکروسکوپی قرار گرفت. نتایج حاصله با روش آماری کای دو آنالیز شد.

    یافته ها: از 6595 فرد مورد مطالعه، 557 نفر دچار آلودگی های انگلی روده ای بودند (8.4%) که از این تعداد 2.8% به تک یاخته و 5.7% نیز به کرم های روده ای آلوده بودند. بیشترین میزان شیوع آلودگی مربوط به ژیاردیا لامبلیا بود (32.8%). شیوع آلودگی انگلی در مردان 7.9% و در زنان 9% گزارش گردید که از نظر آماری اختلاف میان آنها معنی دار نبود. 10.6% از افراد روستایی به انواع آلودگی های انگلی مبتلا بودند، در حالیکه در افراد شهری این میزان 7.7% بود که با توجه به مطالعات آماری این اختلاف معنی دار بود (p<0.001).

    نتیجه گیری: با توجه به اینکه در منطقه مورد بررسی آلودگی به تک یاخته ژیاردیا لامبلیا در بیشترین میزان قرار داشت، فیلتراسیون آب آشامیدنی جهت جلوگیری از انتقال آلودگی توصیه می گردد. در ضمن بررسی فوق نشان داد که میزان شیوع آلودگی های انگلی در افراد روستایی بطور معنی داری نسبت به جمعیت شهری بالاتر می باشد بنابراین توصیه می گردد که به منظور کنترل و پیشگیری از آن آموزش عمومی و ارتقا سطح بهداشت در منطقه انجام پذیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها