• بررسی مورفومتریک تاثیر پرکاری و کم کاری تیروئید بر عضلات پاپیلر بطن چپ رت

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 429
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: هر موجود زنده ای برای حفظ هموستاز خود، با تکیه بر پاسخهای سیستم عصبی و اندوکرین به عوامل محیطی پاسخ می دهد. در این بین غده تیروئید نیز طیف وسیعی از فعالیتهای فیزیولوژیک و متابولیک بدن را متاثر می کند. تیروکسین (t4) و تری یدوتیرونین (t3) سطح متابولیسم مناسبی برای عمل بافت ایجاد می نمایند و بطور مستقیم یا غیرمستقیم کار قلب را تحت تاثیر قرار می دهند. هدف پژوهش حاضر، بررسی تغییرات مورفومتریک حاصل از القای پرکاری و کم کاری غده تیروئید بر عضلات بطن چپ در مدل جانوری رت بوده است.

    روش بررسی: در این مطالعه تجربی، رت های ماده ویستار با محدوده وزنی 300-250 گرم و سن حدود سه ماه در 3 گروه تحت تیمار با تیروکسین (1 میلی گرم در لیتر آب طی 20 روز)؛ تیمار با پروپیل تیورآسیل (0.5 گرم در لیتر آب) و کنترل با شش تکرار دسته بندی شدند. روشهای پاتولوژیک و استریومتری در مطالعه مقاطع بافتی کاردیوسیت های پاپیلر بطن چپ استفاده گردید.

    یافته ها: نتایج نشان داد تراکم مویرگی در اطراف کاردیوسیت های هیپرتیروئید افزایش یافته و اختلاف قابل توجه آماری در جهت افزایش متوسط سطح مقطع فیبر و متوسط مساحت خارجی فیبر به دست آمد. در نمونه های هیپوتیروئید عکس این حالت دیده می شود.

    نتیحه گیری: بر اساس شواهد موجود، قلب به طور جبرانی برای حفظ هموستاز در راستای هیپرتروفی کاردیوسیتی حین هیپر و هیپوتیروئیدیسم سازش می یابد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها